Previous Page  5 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 20 Next Page
Page Background

Regioblad -

5

Onderstaand verhaal schrijf ik vóór

halloween, vóór Allerheiligen. u leest het

ten vroegste rond 20 november, vlak voor

het begin van de Advent. Halloween moet je

volgens het correctieprogramma van Word

met een hoofdletter schrijven, maar dat heb

ik expres niet gedaan, omdat ik niets kan met

dit Amerikaanse gedoe.

Het schijnt, dat de winkels op dit moment

al vol staan met kerstspullen. Ik weet het

niet, want als ik in een winkel kom, dan

haast ik mij naar de boodschappen die ik

moet hebben, en maak dat ik weer wegkom.

Maar de kerst werpt zijn licht dus al een paar

maanden vooruit.

In de christelijke kerken vieren wij op 25

december de geboorte van Jezus. Het moet

nog maar eens gezegd: wij weten niet waar,

op welke dag en in welk jaar Jezus geboren is.

Is dat geen vloeken in de kerk? Dat lijkt het

wel, maar is het niet.

Want wij hebben de verhalen van lang

geleden, zelfs meer dan tweeduizend jaar

oud. Het heeft geen zin te zoeken naar het

‘waarheidsgehalte’ van die verhalen in de

zin van: is het echt gebeurd, berust het op

ware feiten, echte gebeurtenissen, bestaande

personen. Want dat kunnen we niet meer

achterhalen, dat weten wij dus niet.

Maar bij een verhaal speelt er heel wat anders,

wat veel belangrijker is: de

interactiviteit

.

Dat is een geleerd woord om de wederzijdse

beïnvloeding aan te geven van een gegeven

tekst (het verhaal) en de lezer. Een oude tekst

kan mij direct aanspreken. De eerste vraag

die gesteld moet worden is dus niet: is het

waar, maar wat zegt die tekst mij, en wat heb

ik te zeggen tot de tekst, wat kan ik er mee.

Over de geboorte van Jezus hebben alleen

Lucas en Mattheüs verhalen. In tegenstelling

tot de andere evangelisten, Marcus en

Johannes, beperken Lucas en Mattheüs hun

idee over wie Jezus was, hun christologie

dus, niet tot het dienstwerk en de verrijzenis

van Jezus. Maar zij betrekken er, als eerste

stadium, ook zijn geboorte en jeugd bij.

Zo komen zij tot een soort ‘drie-traps’

christologie. Door hun verhaal over de

manier waarop Jezus ontvangen is, maken zij

duidelijk, dat Jezus de Zoon van God en de

zoon van David is. Je moet je niet afvragen:

hoe kan dat, is het echt gebeurd? Het gaat

er niet om

hoe

die ontvangenis is gebeurd,

maar om

wie

wordt er ontvangen: de Zoon

van God en de zoon van David. Als je dat

gaat

zien

, dus als dit tot je overtuiging wordt,

dan kun je ook prima overweg met alle

kerststallen en kerstballen en zelfs met het

hele feestgedruis, wat er rond kerstmis over

ons heen komt: het gaat immers om geloof

in het aanbreken van een nieuwe, betere,

menselijker wereld. Om het aanbreken van

het licht, het aanbreken van de vrede, en dat

in een wereld, die nog steeds vol duisternis

is, en nog steeds vol oorlog met alle ellende

voor kinderen en vrouwen en mannen. Dat

is niet alleen op 25 december 2016 zo, maar

ook in 2017 en alle jaren daarna. Wij blijven

op zoek, blijven verlangen naar het licht,

bijna tegen beter weten in.

Als je het zo gaat zien, dan begrijp je ook,

dat op de eerste advent, 27 november,

gesproken wordt over ‘laat ons wandelen in

het licht van de Heer’, en de week daarna,

Sinterklaasavond, over een nieuwe twijg

aan de stronk van Isaï, de vader van koning

David. Het kind, dat geboren gaat worden

is van top tot teen vervuld van de goede

geest van God: één en al vrede. Het gaat

nog verder: in de derde week worden we

uitgenodigd de moed niet te verliezen en

niet bang te zijn, want er komt een nieuwe

tijd en komen doet die beslist: de tijd van

vrede voor alle mensen. Je ruikt dan al bijna

kerstmis. Het wordt dan ook hoog tijd

kerstliederen te gaan zingen, want mensen

moeten blijven dromen, haast tegen beter

weten in, van een goede tijd, die ook in onze

dagen mag komen. Zalig Kerstmis.

Miel Erpelinck

BIJBEllEESROOSTER

20 november

2 Samuël 5,1-3

Kolossenzen 1,12-20

Lucas 23,35-43

27 november

Jesaja 2,1-5

Romeinen 13,11-14a

Matteus 24, 37-44

4 december

Jesaja 11,1-10

Romeinen 15,4-9

Matteus 3, 1-12

11 december

Jesaja 35,1-6a.10

Jakobus 5,7-10

Matteüs 11,2-11

18 december

Jesaja 7,10-14

Romeinen 1,1-7

Matteüs 1,18-24

24 december

Jesaja 9,1-3.5-6

Titus 2,11-14

Lucas 2,1-14

25 december

Jesaja 52,7-10

Hebreeën 1,1-6

Johannes 1,1-18

31 december

1 Johannes 2,18-21

Johannes 1,1-18

1 januari

Numeri 6,22-27

Galaten 4,4-7

Lucas 2,16-21

8 januari

Jesaja 60,1-6

Efeziërs 3,2-3a + 5-6

Matteüs 2,1-12

15 januari

Jesaja 49, 3 + 5-6

1 Korinthiërs 1, 1-3

Johannes 1, 29-34

22 januari

Jesaja 8,23b-9:3

1 Korinthiërs 1,10-13,17

Matteüs 4,12-23

29 januari

Sefanja 2,3+3,12-13

Korinthiers 1, 26-31

Matteus 5,1-12a

5 februari

Jesaja 58,7-10

1 Korinthiërs 2,1-5

Matteus 5,13-16

12 februari

Sirach 15,15-20

1 Korinthiërs 2,6-10

Matteüs 5,17-37

19 februari

Leviticus 19,1-2,17-18

1 Korinthiërs 3,16-23

Matteüs 5,38-48

van de pastores

BIJ DE ScHRIfTlEZINGEN IN DE ADVENT EN KERSTTIJD