Previous Page  3 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 20 Next Page
Page Background

Regioblad -

3

Hebben we een hopeloos jaar achter de

rug?

Wat heeft de paddenstoel bij dit artikel te

maken met hoop?Wat heeft deze paddenstoel

te maken met kerstmis?

Dat zijn goeie vragen. Voor ik er op in

zal gaan wil ik even met u terugkijken op

het afgelopen jaar. Je hoort steeds meer

om je heen dat het slecht gaat met de

wereld. Zoveel vluchtelingen die huis en

haard moeten verlaten. Ontheemden die in

sommige landen ook niet welkom zijn. Ook

in Nederland is een groep die deze mensen

liever zien gaan dan komen. Vaak met kreten

als: “ze breken onze sociale zekerheden af ”;

maar mensen die dit uitroepen, zijn zelf niet

gauw bereid om voor de sociale zekerheden

op te komen. Ze laten zichzelf allerlei sociale

zekerheden afnemen door de terreur van het

neoliberalisme.

We zien de kloof tussen arm en rijk

verder toenemen. We zijn vergeten hoe

onze oudste generatie voor deze rechten

heeft gevochten. En de werkgevers zijn

vergeten dat een fatsoenlijk loon en goede

arbeidsomstandigheden opstand kunnen

voorkomen. We zagen het afgelopen jaar

ook weer de rampzalige gevolgen van de

klimaatverandering. We zagen het afgelopen

jaar hoe onze burgerrechten weer verder

werden afgebroken ten faveure van de

bestrijding van het terrorisme. Ik hoorde

zelfs het afgelopen jaar iemand zeggen, dat

ze al deze ellende zag als tekenen van de

eindtijd: “Zo kunnen we niet doorgaan,

God zal snel orde op zaken stellen”. Je kunt

je afvragen of de wereld die ik hier schets de

enige wereld is, waarin we in 2016 leefden.

Het zou dan een wereld zijn zonder hoop.

In welke andere wereld leefden we dan

ook?

We leven ook in een wereld waarin mensen

kleine stapjes zetten om een halt toe te roepen

aan de klimaatverandering: zonnepanelen op

het dak, minder de auto gebruiken. Daarmee

zullen zij alleen de klimaatverandering niet

kunnen stoppen, maar ze bieden ons wel

hoop dat er iets te veranderen valt.

We leven in een wereld waarin het de meeste

mensen bij al hun activiteiten niet gaat om

geld te verdienen. Het meeste van wat we

doen, doen we gratis, omdat we anderen

daarmee van dienst willen zijn; omdat we

een ander blij willen maken. Denk aan de

duizenden mensen die de vluchtelingen in

Nederland wilden helpen. Denk aan de

duizenden mantelzorgers die voor een partner

of dierbare dagelijks zorgen. Denk aan al die

mensen die na terroristische aanslagen toch

weer gewoon elkaars gezelschap opzoeken

op de Parijse terrasjes. Of iemand die een

oudere helpt met oversteken of het dragen

van de boodschappen.

Al die mensen zijn tekens van hoop. Denk

aan de vrijwilligers bij een sportclub.

Denk aan de vele vrijwilligers in onze

geloofsgemeenschap. Door hun manier van

in het leven staan, laten ze zien dat we hoop

op een toekomst mogen hebben. Dit is niet

de wereld die in de media vaak naar voren

komt. Het is wel de wereld waarin wij ons

thuis voelen.

De betekenis van kerstmis voor de wereld.

In onze Joods-Christelijke traditie hebben

we een prachtig verhaal dat die hoop gaande

houdt. De hoop op een betere wereld.

Het kerstverhaal. Een verhaal over vrede.

Een verhaal over sociale gerechtigheid. Een

verhaal waarin aan mensen recht wordt

gedaan. Het lijkt zo’n eenvoudig verhaal van

een kind in een kribbe, een os en een ezel,

een vader en een moeder, wat herders en een

trio wijzen. En elk jaar opnieuw vertelt het

kerstverhaal ons dat er hoop is op een nieuwe

wereld. Het kerstverhaal zet ons aan om de

wereld in beweging te brengen. Te maken tot

een plek waar ieder gerespecteerd wordt; en

zolang die betere wereld er niet is, kan het

kerstverhaal ons gaande houden.

En hoe zit het met die paddenstoel?

Wel, strakjes in januari verdwijnen de

kerststallen weer naar zolder. Dan worden

de kerstbomen verbrand. De slingers,

de beeldjes, de ballen, de piek…..ze zijn

weer voor een hele tijd aan ons zicht

onttrokken. Maar dat betekent niet dat we

de kerstgedachte ook weer voor een jaar

op zolder parkeren. Dat we de hoop van

kerstmis niet in 2017 met ons meedragen.

Zo is het ook met de paddenstoel. Maar een

korte tijd is de paddenstoel zichtbaar in het

bos. Een paddenstoel is een echte blikvanger

in het bos, net zoals de kerstboom of de

kerststal in onze huiskamer. En als je na

een paar weken de rode vliegenzwam nog

eens wilt bekijken, kom je waarschijnlijk te

laat. Maar onder de grond is nog een heel

netwerk aanwezig. De paddenstoelen en

de schimmels groeien rustig voort. Zo mag

het ook zijn met onze hoop: laat die maar

groeien in 2017.

Ik wens u fijne kerstdagen,

pastor Niek van Waterschoot

KERSTMIS HOUDT ONZE HOOP VAST

Pastoraal verhaal:

Kerstmis houdt onze hoop vast.

en we en hopeloos jaar chter de ug?

Wat heeft de paddenstoel bij dit artikel te maken met hoop? Wat heeft deze

paddenstoel te maken met kerstmis?

Dat zijn goeie vragen. Voor ik er o in zal gaan wil ik even met u terugkijken op het

afgelopen jaar. Je hoort steeds meer om je heen dat het slecht gaat met de

wereld. Zoveel vluchtelingen die huis en haard moeten verlaten. Ontheemden die

in sommige landen ook niet welkom zijn. Ook in Nederland is een groep die deze

mensen liever zien gaan dan komen. Vaak met kreten als: “ze breken onze sociale

zekerheden af”; maar mensen die dit uitroepen, zijn zelf niet gauw bereid om voor

de sociale zekerheden op te komen. Ze laten zichzelf allerlei sociale zekerheden

afnemen door de terreur van het neoliberalisme.

We zien de kloof tussen arm en rijk verder toenemen. We zijn vergeten hoe onze

oudste generatie voor deze rechten heeft gevochten. En de werkgevers zijn

vergeten dat een fatsoenlijk loon en goede arbeidsomstandigheden opstand kunnen

voorkomen. We zagen het afgelopen jaar ook weer de rampzalige gevolgen van de

Pastoraal verhaal:

Kerstmis houdt onze hoop vast.

Hebben we een hopeloos jaar achter de rug?

Wat heeft de paddenstoel bij dit artikel te maken met hoop? Wat heeft deze

paddenstoel te maken met kerstmis?

Dat zijn goei vragen. Voor ik er op in zal gaan wil ik even met u terugkijken op het

afgelopen jaar. Je hoort steeds meer om je heen dat het slecht gaat met de

wereld. Zoveel vluchtelingen die huis en haard moeten verlaten. Ontheemden die

in sommige landen ook niet welkom zijn. Ook in Nederland is een groep die deze

mens n liever zien gaan dan komen. V ak m t kreten als: “ze breken onze sociale

erheden af”; maar mensen die dit uitroepen, zijn zelf niet gauw bereid om voor

de sociale zekerheden op te komen. Ze laten zichzelf allerlei sociale zekerheden

afnemen door de terreur van het neoliberalisme.

We zien de kloof tussen arm en rijk verder toenemen. We zijn vergeten hoe onze

oudste generatie voor deze rechten heeft gevochten. En de werkgevers zijn

rgeten dat een fatsoenlijk loon e goede arbeidsomstandighed opstand kunnen

voorkomen. We zagen het afgelopen jaar ook weer de rampzalige gevolgen van de

klimaatverandering. We zagen het afgelopen jaar hoe onze burgerrechten weer

verder werden afgebroken ten faveure van de bestrijding van het terrorisme. Ik

hoorde zelfs het afgelopen jaar iemand zeggen, dat ze al deze ellende zag als

tekenen van de eindtijd: “Zo kunnen we niet doorgaan, God zal snel orde op zaken

stellen”. Je kunt je afvragen of de wereld die ik hier schets de enige ereld is,

waarin we in 2016 leefden. Het zou dan een wereld zijn zonder hoop.

In welke andere wereld leefden we dan ook?

We leven ook in een wereld waarin mensen kleine stapjes zetten om een halt toe

te roepen aan de klimaatverandering: zonnepanelen op het dak, minder de auto

gebruiken. Daarmee zullen zij alleen de klimaatverand ri g niet kunnen stoppen,

maar ze bieden ons wel hoop dat er iets te verandere valt.

We leven in een wereld waarin het de meeste mensen bij al hun activiteiten niet

gaat om geld te verdienen. Het meeste van wat we doen, doen we gratis, omdat

w nder n daarmee van dienst willen zijn; omdat we een ander blij willen maken.

Denk aan de duizenden mensen die de vluchtelingen in Nederland wilden helpen.

Denk aan de duizenden mantelzorgers die voor een partner of dierbare dagelijks

z rgen. Denk aan al die m nsen na terrorist sch aa slagen toch weer gewoon

elkaar gezelschap opzoeken op de Parijse terrasjes. Of iemand die een ouder

helpt met oversteken of het dragen van de boodschappen.

Al die mensen zijn tekens van hoop. Denk aan de vrijwilligers bij een sportclub.

Denk aan de vele vrijwilligers in onze geloofsgemeenschap. Door hun manier van in

het leven staan, laten ze zien dat we hoop op een toekomst mogen hebben. Dit is

niet de wereld die in de media vaak naar voren komt. Het is wel de wereld waarin

wij ons thuis voelen.

De bet kenis van kerstmis voor de wereld.

In onze Joods-Christelijke tr ditie hebben we een prachtig verhaal dat die hoop

gaande houdt. De hoop op een betere wereld. Het kerstverhaal. Een verhaal over

vrede. Een verhaal over sociale gerechtigheid. Een verhaal waarin aan mensen

recht wordt gedaan. Het lijkt zo’n eenvoudig verhaal van een kind in een kribbe,

een os en een ezel, een vader en een moeder, wat herders en een trio wijzen. En

elk jaar op ieuw vert lt het kerstverhaal o s d t r hoop is op een

Het kerstverhaal zet ons aan om de wer l in beweging te brengen

een plek waar ieder gerespecteerd wordt; en zolang die betere we

kan het kerstv rhaal ons gaande houden.

En hoe zit het m t die paddenstoel?

Wel, strakjes in januari verdwijnen de kerststallen weer naar zolde

de kerstbomen verbrand. De slingers, de beeldjes, de ballen, de pi

weer voor een hele tijd aan ons zicht onttrokken. Maar dat beteke

kerstgedachte ook weer voor een jaar op zolder parkeren. Dat we

kerstmis niet in 2017 met ons me dr gen.

Zo is het ook met de paddenstoel. Maar een korte tijd is de padden

in het bos. Een paddenstoel is een echte blikvanger in het bos, net