Regioblad april 2020

14 - Regioblad Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl BEDEVAART NAAR OOSTAKKER Interview met Annie Lambert uit Axel Annie stelt zich voor: “Ik ben 82 jaar. Gelukkig ben ik gezegend met een goede gezondheid. Vol enthousiasme zing ik in het koor Jubilate Deo en verder heb ik heel veel contacten in Axel en omstreken. Toen ik 51 jaar was, verloor ik mijn man en bleef ik achter met 2 jongens. Er waren dagen dat ik het liefste in bed bleef, ver weg van de realiteit, maar mijn kinderen trokken mij er door. Natuurlijk was ik boos en opstandig, maar iets gaf me kracht”. Heeft dit doorzettingsvermogen met uw geloof te maken? “Als kind kreeg ik het geloof en de tocht naar Maria met de paplepel ingegoten. Samen met mijn vader en moeder trokken wij een keer per jaar naar Oostakker; bidden, stil zijn en daarna een wafel en de speeltuin”. Ging u altijd op bedevaart naar Oostakker? “Eigenlijk een hele tijd niet, maar als jonge weduwe werd ik enthousiast gemaakt door een groepje vrouwen uit Koewacht om mee te gaan. Later ging ik met de groep van Westdorpe mee. Ik ging altijd met de fiets, om half 5 vertrekken we vanuit Westdorpe. In het klooster in Oostakker drinken we koffie met een broodje, het is dan ongeveer 7 uur. We vieren daar de H. Mis en daarna kan iedereen op zich zelf een rondje maken rond de grot. Samen met een vriendin neem ik altijd de kleine route. Op een van de bankjes voor de grot rusten we even, bidden we even”. Verwacht u daar wonderen? “Nee hoor, maar….. ik kan het niet uitleggen, de sfeer is daar. Ik kan daar echt voor iets of iemand bidden. Ondanks alles ben ik zo dankbaar voor mijn leven, mijn kinderen en natuurlijk mijn kleinkinderen. Dan vraag ik: “ach Lieven Heerken, zorg toch voor hen”. Hoe lang gaat u dit nog blijven doen? “Dat weet ik natuurlijk niet. De laatste 3 jaar ga ik op de electrische fiets. Maar jammer genoeg gaat de tocht dit jaar niet door”. LOURDESGROT BEGRAAFPLAATS ZUIDDORPE STEUNPUNT IN DEZE CORONA- TIJDEN Zoals u wellicht weet zijn de kerken in onze parochies gesloten vanwege het corona-virus. We kunnen ons voorstellen dat mensen juist nu behoefte hebben aan een plekje voor stil gebed of steun. Als PKC Zuid-Oost wijzen we u op de mogelijkheid om de Lourdesgrot op de begraafplaats in Zuiddorpe te bezoeken voor een kort gebed. U kunt hier een kaarsje aansteken of een bloemetje neer leggen. Er zijn geen kaarsen te koop, die dient u zelf mee te nemen. De tekst van het gebed van de bisschoppen over het corona-virus is bij de grot beschikbaar. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen hier samen komen om gezamenlijk te bidden. Veel goede moed gewenst in deze tijd. PKC-Zuid-Oost. AFSCHEID VAN DE ZIEKENBEZOEKGROEP VAN WESTDORPE De Ziekenbezoekgroep van Westdorpe heeft, na rijp beraad, gemeend te moeten stoppen met haar werk. De vrijwilligers hebben dit werk 25 jaar met heel veel plezier gedaan, maar tegenwoordig zijn er te veel hobbels die je moetn nemen: Het is bijna onmogelijk geworden om de juiste informatie te krijgen vanuit het ziekenhuis. Ook de 85+ middagen worden steeds moeilijker om in te vullen. “Maar, we stoppen vanuit de wetenschap dat we veel leuke dingen gedaan hebben, waar we allemaal veel plezier aan hebben beleefd,” zei de secretaris van deze groep. Namens de PKC Zuid-Oost: Hartelijk dank voor jullie inzet! BEDANKJE VOOR ANNIE HARTOG, TROUW BEZORGDE ZE REGIOBLAD Annie Hartog verzorgde vele jaren heel precies de verdeling van de Regiobladen in Zuiddorpe. Omdat het toch allemaal een beetje zwaar gaat wegen voor haar, heeft zij deze taak neergelegd. Vanuit de PKC Zuid-Oost werd ze blij verrast met een prachtig boeket bloemen als dank. Wij zijn daarom op zoek naar iemand in Zuiddorpe die deze taak van Annie wil overnemen. Mogelijk iemand die al een loopwijk heeft in Zuiddorpe? Laat het ons horen.