Regioblad maart 2018

Regioblad - 19 HET SACRAMENT VAN DE DOOP TIJDIG AANMELDEN IS BELANGRIJK... De doop is het sacrament van de opna- me van een kind of een volwassene in de geloofsgemeenschap. Voor het aan- melden voor een doop kunt u een aanmeldingsformulier aanvragen bij het Regionaal Pastoraal Centrum in Terneuzen. Dat kan telefonisch: 0115- 616006. U kunt het ook downloaden op www.eparochie.nl bij aanmeldformu- lieren sacramenten. Doopzondagen 10 juni Terneuzen 24 juni Philippine - Zuiddorpe Aanmelden voor 18 mei Doopvoorbereiding 28 mei + 4 juni Nadere informatie: Pastor Niek van Waterschoot, telefoon 0115-616006 (kantoor) of 0115-491990 (privé) of niekvanwaterschoot@eparochie.nl . Mensen, die in rouw zijn omdat hun partner, kind, ouders overleden zijn, kunnen komen praten bij onze rouwgroep. Er wordt met elkaar gesproken over verdriet, zorgen en ook over de dagelijkse problemen. Ook bij scheiding is er sprake van rouw en ook zij zijn bij ons welkom. Alles wat besproken wordt blijft binnen de groep. Het is fijn om met lotgenoten te praten, omdat ze allemaal hetzelfde doormaken. Wij zijn geen professionele begeleiders, maar wij kunnen een luisterend oor bieden en ondersteunen waar mogelijk. Mocht U behoefte voelen eens bij ons langs te komen, dan bent U welkom op de eerste maandag van de oneven maanden vanaf 10.00 tot 11.30 uur. De koffie staat klaar vanaf 9.30 uur. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. De eerstvolgende bijeenkomsten vindt plaats op de maandag 7 mei. Christien de Mul 0115-694610 Niek van Waterschoot 0115-616006 ROUWVERWERKING VERHUISBERICHT Verhuist u binnen uw eigen of naar een andere woonplaats, wilt u dan zo vriendelijk zijn dit -bv. door middel van dit formuliertje- aan de secretaris van uw Parochiekern, vermeld in dit Regioblad door te geven. Naam: ..................................................... Oud adres: .............................................. ................................................................ ................................................................ Nieuwe adres:.......................................... ................................................................ ................................................................ Ingangsdatum: ........................................ Aantal personen/gezinsleden dat verhuist: ................................................................ ROUWZORG KANAALZONE Rouwzorg Kanaalzone staat voor een laagdrempelige en kwalitatief hoge rouwbegeleiding voor (jong) volwassenen. AANMELDEN GROEPSROUWZORG Voorjaar 2018 of Persoonlijke rouwbegeleiding Emoties, eenzaamheid, behoefte om te praten met lotgenoten over het missen van een dierbare, zijn vaak redenen waarom men kiest voor een rouwzorggroep. Wat kunt u verwachten? Een serie van acht besloten bijeenkomsten van elk één dagdeel. Indien u zich aanmeldt, is het ook de bedoeling dat alle acht de bijeenkomsten bijgewoond worden. De groepsgesprekken worden begeleid door deskundige rouwzorgteamleden. Zij geven u de handvatten die u nodigt heeft om na verloop van tijd het leven weer op eigen kracht op te pakken. Locatie: Rivierenhuis, IJsselstr. 3, Terneuzen. Aanmelding voor de groepsrouwzorg: r o u w z o r g - k a n a a l z o n e@ outlook.com - t. 0115 618915 (Ingrid Wojtal) Aan de groepsrouw of persoonlijke rouwbegeleiding zijn geen kosten verbonden. Een Palmpasenstok maken Een Palmpasenstok bestaat uit twee stokken in de vorm van een kruis. Veel kinderen maken een palmpaasstok voor het feest van Palmpasen, dat wordt gevierd op de zondag voor Pasen. De palmpaasstokken weggegeven aan zieken of bejaarden. Hoe je een palmpaasstok maakt en kunt versieren, lees je in deze geschreven handleiding. 1.. Een plat kruis maken Neem twee houten latten of stokken. Eén stok van ongeveer 60 centimeter en eentje van ongeveer 40 centimeter lang. Afhankelijk van de grootte van het kind, kan de stok natuurlijk groter of kleiner worden gemaakt De langste lat (hoofdlat) ga je verticaal gebruiken, de kortste lat horizontaal. Met de kortste lat vorm je dus een kruis op de hoofdlat, door de korte lat ongeveer 2/3 van de onderkant, op de grote lat te bevestigen. Spijker of schroef de latten aan elkaar vast in de vorm van een kruis of bind de latten met touw stevig aan elkaar. Sla tenslotte bovenop de top van het kruis in het midden een lange spijker, waarop later het broodhaantje kan worden geprikt over de bovenkant -de kop- van de spijker heen. 2. Het hout omwikkelen Omwikkel de latten met gekleurd papier; tape of lint, zodat je het hout niet meer ziet. 3. Een slinger maken Maak met een grote naald en stevig draad, een of meerdere slinger(s) van bijvoorbeeld pinda‛s, rozijnen, eitjes, gekleurd snoep en gedroogd fruit. Officieel worden 30 rozijnen gebruikt, die symbool staan voor de 30 zilverlingen waarvoor Judas Jezus verried. Hang de slinger aan de horizontale uiteinden van het kruis. Je kunt de slinger met punaises in het hout vastzetten. 4. Verdere versiering Bevestig snoepjes, fruit (zoals mandarijnen) of leuke paasversiering aan een touw of lint. Knoop ook deze versiering aan het kruis, zodat dit losjes naar beneden komt te hangen zoals op de voorbeeldfoto te zien is. Het kruis kun je verder nog versieren met vlaggetjes of uitgeknipte paasfiguurtjes. Je kunt de palmpasenstok zo mooi maken en zo rijkelijk decoreren als je zelf wilt. 5. Het broodhaantje op de stok zetten Om te voorkomen dat het broodhaantje te hard wordt en breekt, kun je het haantje het beste pas op de dag zelf op de stok zetten. Prik het broodhaantje op de spijker bovenop het kruis en je palmpaasstok is klaar. Wij wensen je veel plezier tijdens de optocht, deze Paaszondag!