Previous Page  7 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 16 Next Page
Page Background

Regioblad -

7

Een goed boek kan je meeslepen in een wereld

die ‘niet echt bestaat’, want de schrijver of

schrijfster heeft alles zelf ‘verzonnen’, maar

je wordt er door gegrepen. De personen

die in het boek voorkomen worden echte

mensen. Zo kan een schrijver een hele wereld

scheppen. De grote wereldliteratuur is vol

van zulke werelden.

De Bijbel behoort ook tot diewereldliteratuur.

Het is een boek wat in de loop van vele

eeuwen is gegroeid. Vele schrijvers hebben

er een bijdrage aan geleverd. Van sommigen

kennen wij de naam, maar dikwijls weten

wij niet, wie ze zijn geweest, laat staan dat

wij er een afbeelding van hebben. Het is

ook niet zo belangrijk. Belangrijker is, dat

alle schrijvers menselijke ervaringen met ons

willen delen. Dat maakt de kracht uit van

hun verhaal.

Lucas, een van de vier evangelisten, is zo’n

schrijver. Wij weten niet wie hij is geweest.

Op Wikipedia valt te lezen: “Lucas is

een Syriër uit Antiochië, van Syrisch ras,

van beroep arts. Hij werd leerling van de

apostelen en later volgde hij Paulus in het

martelaarschap. Na de Heer voortdurend,

ongehuwd en kinderloos, te hebben gediend,

stierf hij, vervuld van de heilige Geest op

84-jarige leeftijd”. Gelukkig staat het tussen

aanhalingstekens, want is het vrome praat.

Je zou er zelfs nog aan toe kunnen voegen,

dat Lucas schilder was, want zo wordt hij

ook wel afgebeeld. Maar ook dat hoort tot

de legendes.

In de komende veertigdagentijd lezen

wij op zondag teksten uit zijn evangelie.

Lucas schetst ons een beeld van wie Jezus

volgens hem was: een rechtvaardige. Dat

zegt de honderdman, die bij het kruis op

wacht staat, als Jezus gestorven is, (Lucas

23,47). Dat woord ‘rechtvaardige’ is een rijk

Bijbels begrip. Het wil zeggen: iemand die

helemaal leefde volgens de richtlijnen, de

vingerwijzingen die God in de loop van de

tijd heeft gegeven: geen enkel mens te kort

doen, ieder mens kans geven om te leven,

je medemens niet bedonderen, je hand en je

hart openen voor mensen in nood, mensen

vergeven, niemand kwaad nadragen, zien

hoe je afhankelijk bent van de ander, zoeken

naar recht en opkomen voor het recht van

de ander, enzovoort, enzovoort. En niet

te vergeten: de barmhartigheid van God

verkondigen.

Het mooie van zijn evangelie is, dat hij

beelden oproept, - en daarom wordt hij ook

wel schilder genoemd -, die je in sommige

mensen om je heen herkent. Je kunt daarbij

denken aan je eigen ouders, of aan mensen,

die in alle eenvoud zoveel indruk maken,

dat je de vrede op hun gezicht kunt lezen.

Meestal gaat het dan om oudere personen,

die een heel leven hebben meegemaakt,

maar die, dikwijls door schade en schande,

de vrede hebben geleefd en geleerd. En dat

staat op hun gezicht te lezen: zij weten dat

je het leven moet (proberen) te aanvaarden

zoals het op je afkomt. Zij weten ook, dat

je begrip moet hebben voor je medemensen,

een begrip, waar dikwijls ook vergeven bij

hoort: niemand kan zonder. Over je hart

weten te strijken, iets wat je moet leren.

Lucas voert dat alles terug naar God, en dan

kom je weer uit bij ‘rechtvaardige’.

In zijn verhalen haalt hij de duivel er met

gemak bij. Want in een verhaal kan van

alles gebeuren. De duivel kan natuurlijk

praten. Hij, als tegenpool van Jezus, de

rechtvaardige, nodigt Jezus uit op te komen

voor zichzelf, af te wijken van de goede weg

(Lucas 4). Maar hij bijt in het stof en moet

zijn pogingen staken.

Op de tweede zondag gaat het over de

verheerlijking van Jezus op de berg. Lucas

noemt net als de andere evangelisten nergens

de naam van die berg. Pas later is er de

naam Tabor bijgevoegd. Het is ook weer

een wonderverhaal met verschijningen van

allang gestorven personen: Mozes en Elia.

Lucas schildert een ‘doorkijkje’ op wie Jezus

uiteindelijk zal zijn: de verheerlijkte, omwille

van zijn rechtvaardigheid.

De derde zondag is ook weer zo’n beeldend

verhaal. Je moet, net als God, geduld hebben

met mensen.

De vierde zondag is de ‘schilder’ Lucas op zijn

best: het verhaal van ‘de verloren zoon’. Het

lijkt te gaan om ‘de vergevende vader’, om

de barmhartigheid van God. Maar natuurlijk

gaat het eigenlijk over de barmhartigheid,

de vergevingsgezindheid van mensen. Zó

moeten mensen zijn voor elkaar! We hebben

nog een hele weg te gaan.

Ik wens ons allen een goede veertigdagentijd.

Miel Erpelinck

Bij de schriftlezingen in de Veertigdagentijd

Zeldenrustlaan 2, 4535 GZ Terneuzen

Postbus 146, 4530 AC Terneuzen

0115-694029,

info@zsc.nl, www.zsc.nl

SAMENWERKINGSSCHOOL VAN

ROOMS-KATHOLIEKEN EN

PROTESTANTEN VOOR

VMBO - MAVO - TECH MAVO

HAVO - ATHENEUM - GYMNASIUM

TWEETALIG HAVO

TWEETALIG ATHENEUM

TWEETALIG GYMNASIUM

Sport-, science en cultuurverdieping

Persoonlijke begeleiding

Tweetalig Havo/ Atheneum/ Gymnasium

Spaans

Handel & Administratie

Zorg &Welzijn

Technologie met module

procestechniek

Tech Mavo

Drama

Sport+

Voetbal

Opbrengst collectes door Caritas in 2015

januari

Eigen kas

273,27

februari

Memisa

279,38

mei

Stichting S4A

258,61

juni

Voedselbank Zeeuws-Vlaanderen

370,20

juli

Zondag voor de Diaconie

237,59

augustus

Mensen in nood

305,99

september Hospice Zeeuws-Vlaanderen

286,36

oktober

Kerk en Vluchteling

289,71

november

Parochieel Noodfonds (Elisabethdag)

383,90

december

Solidaridad

299,29

Bovenstaande bedragen worden vermeld in de jaarrekening van

Caritas over 2015.

Daarnaast werden er collectes gehouden, welke rechtstreeks

zijn afgedragen aan het collectedoel, zoals voor de Nederlandse

Missionarissen, de Missie Verkeersmiddelen Aktie, IKV Pax Christi,

Wereldmissiedag en Kerstpakketten voor vluchtelingen. Ook waren

er enkele collectes voor de eigen kerk.

Freddy Janssens, secr.