Previous Page  17 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 20 Next Page
Page Background

Regioblad -

17

Op het onvolprezen internet zijn afbeeldingen

te vinden van de zogenaamde zeven werken

van barmhartigheid, o.a. van de Meester van

Alkmaar uit 1504. Op datzelfde internet

staat over die werken van barmhartigheid

ook onzin. Er wordt gezegd, dat de werken

van barmhartigheid zijn ontleend aan de

Mattheüs 25, 35-36: Want ik had honger

en jullie gaven mij te eten, ik had dorst

en jullie gaven mij te drinken. Ik was een

vreemdeling, en jullie namen mij op, ik was

naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en

jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie

kwamen naar mij toe.” Dat zijn er zes.

Maar dan komt het: Paus Innocentius

III zou in 1207 het zevende werk van

barmhartigheid hebben toegevoegd: het

begraven van doden. Dat zal ongetwijfeld

wel zo zijn, maar nieuw was dat niet, want

in het Jodendom worden vier werken van

barmhartigheid op God zelf teruggevoerd,

waaronder het begraven van doden.

De Joodse traditie zegt: De heilige God

begroef doden, zoals er immers geschreven

staat: 'En Hij, God, begroef Mozes in een

dal'. Dat staat te lezen in Deuteronomium

34, 6 als Mozes gestorven is. De Nieuwe

Bijbelvertaling schrijft: En de Heer begroef

Mozes in een vallei in Moab, tegenover Bet-

Peor.

De Willibrordvertaling uit 1995 heeft

daarentegen: Mozes werd begraven in het

dal bij Bet-Peor in Moab. Dat is jammer,

want dat staat er niet. Dat het begraven van

doden in de Joodse traditie belangrijk was,

staat te lezen in het boekje Tobit, waar Tobit

met gevaar voor eigen leven, dit werk van

barmhartigheid blijft uitvoeren.

Zowel bij Mattheüs 25 als in de Joodse

traditie gaat het niet om geestelijke werken,

want daar kom je niet zover mee, maar om

het concreet hulp bieden aan mensen in

concrete nood.

In Mattheüs 25 roept de Mensenzoon ons

dan ook ter verantwoording of wij onze

medemensen in nood in de kou laten staan

of niet. Of wij als christenen mensen uit

de nood willen halen is iets, waar paus

Franciscus ons op allerlei manieren oproept.

De vluchtelingen in heel de wereld, de

miljoenen mensen die sterven van de

honger, de zieken, de gevangenen vragen

om een duidelijke keuze. Gelukkig dat onze

Elisabeth-parochie dat al jaren goed begrijpt.

Miel Erpelinck.

Allerheiligen

IN DreNte

Staat Op eeN

GraF vaN eeN

jONGe MaN

Gelijk een reus zoo sterk en fier

Was ik eens en nu lig ik hier

Geachte mensch bedenk dit wel

Ook uwe ure nadert snel.

De 2 e werelDOOrlOG eN BarMhartIGheID

De week voor 19 september 1944 was het kat en muisspel

tussen de Duitse bezetter en de Poolse bevrijder. Hierbij

vielen veel gewonden en doden. Een zware slag werd

in die septemberdagen uitgevochten bij de boerderij

van Verplanke nabij de Tweede Verkorting in Axel.

Hierbij sneuvelden 16 Poolse soldaten, maar ook Duitse

soldaten en onschuldige burgers.

Deze Poolse soldaten werden in een massagraf op het

land van Verplanke begraven. Nadat de soldaten door

de Engelse gravendienst werden geïdentificeerd, werden

ze op 17 januari 1948 met militaire eer herbegraven op

de algemene begraafplaats aan de Burchtlaan in gewijde

grond, na een eucharistieviering in de parochiekerk van

de H.Gregorius de Grote.

Aan de Hulsterseweg staat nog het monument, het

Poolse kruis, dat herinnert aan deze slag en de offers

die hier gebracht werden voor onze vrijheid. Jaarlijks

op 19 september herdenken we deze bevrijding 72 jaar

geleden.

Geraadpleegd:

Freekenhorst J.D, e.a., Axel oorlog en bevrijding, J.C.Vink, Axel 1949.

De zeveN werKeN vaN BarMhartIGheID