Regioblad februari 2021

Regioblad - 5 De weg naar de ander Emmaüskerk Terneuzen Hongerdoek uit 2006, gemaakt door de Afrikaanse kunstenaar Amouzu Amouzu Glikpa en de Duitse kunstenares Resi Borgmeier. Het verbeeldt de verbondenheid van Zuid en Noord, van culturen, mensen en van man en vrouw. Toekomst dromen – De hoop van de uitgeslotenen H.Maria Hemelvaart Zuiddorpe Hongerdoek uit 1996, gemaakt door de Duitse priester-schilder Sieger Köder. Rond het centrale beeld van de ‘Man van Smarten’ heeft de kunstenaar vier Bijbelse beelden van hoop en leven geplaatst als een oproep om de droom van Jezus Christus voor de uitgeslotenen waar te maken. Ik ben omdat wij zijn H.Maria Hemelvaart Philippine Hongerdoek uit 2017, gemaakt door de Nigeriaanse schilder Chidi Kwubiri. De titel van het hongerdoek verwijst naar een Afrikaans spreekwoord: ‘Ik ben omdat jij bent – en jij bent omdat wij zijn’: het Ubuntu-principe. Dat wil zeggen: we zijn allemaal met elkaar verbonden en op elkaar aangewezen. Onze ontwikkeling loopt vast zonder relaties. Relaties kunnen niet ontstaan zonder solidariteit en zorg voor elkaar. Hongerdoeken in de Veertigdagentijd De volgende drie hongerdoeken zijn te zien in de kerken van de Elisabeth-parochie. Bij ieder hongerdoek staat een korte uitleg. Waar mogelijk wordt in de Veertigdagentijd stilgestaan bij het hongerdoek. De weg naar de ander Emmaüskerk Terneuzen Hongerdoek uit 2006, gemaakt door de Afrikaanse kunstenaar Amouzu Amouzu Glikpa en de Duitse kunstenares Resi Borgmeier . Het verbeeldt de verbondenheid van Zuid en Noord, van culturen, mensen en van man en vrouw. Toekomst dromen – De hoop van de uitgeslotenen H.M.Hemelvaart Zuiddorpe Hongerdoek uit 1996, gemaakt door de Duitse priester-schilder Sieger Köder. Rond het centrale beeld van de ‘Man van Smarten’ heeft de kunstenaar vier Bijbelse beelden van hoop en leven geplaatst als een oproep om de droom van Jezus Christus voor de uitgeslotenen waar te maken. Ik ben omdat wij zijn H.Maria Hemelvaart Philippine Hongerdoek uit 2017, gemaakt door de Nigeriaanse schilder Chidi Kwubiri. De titel van het hongerdoek verwijst naar een Afrikaans spreekwoord: ‘Ik ben omdat jij bent – en jij bent omdat wij zijn’: het Ubuntu-principe. Dat wil zeggen: we zijn allemaal met elkaar verbonden en op elkaar aangewezen. Onze ontwikkeling loopt vast zonder relaties. Relaties kunnen niet ontstaan zonder solidariteit en zorg voor elkaar. HONGERDOEKEN IN DE VEERTIGDAGENTIJD De volgende drie hongerdoeken zijn te zien in de kerken van de Elisabeth-parochie. Bij ieder hongerdoek staat een korte uitleg. Waar mogelijk wordt in de Veertigdagentijd stilgestaan bij het hongerdoek. CURSUSSEN VERVALLEN In verband met de maatregelen rond het Coronavirus zijn alle geplande cursussen tot nader order afgelast. Wanneer het weer veilig is om met grote groepen mensen bij elkaar te komen, zullen er zeker weer cursussen op diverse terreinen worden gegeven. U wordt daar tijdig van op de hoogte gesteld via de website, de pastorale nieuwsbrief en het Regioblad.