Regioblad februari 2021

4 - Regioblad VAN SMAAKMAKER TOT SPRAAKMAKER Stap 1 We hebben afgelopen maanden aandachtig en gelovig het woord van God overwogen en onze bisschop heeft hiervoor ook een handreiking gegeven om dat ook iedere dag te blijven doen. Deze boekjes – ‘ Woord van God voor iedere dag’ – zijn te bestellen op ons parochiebureau. Dat was de eerste stap, nu proberen we samen de volgende stap te zetten, door op spraak te komen. Want met alleen het Woord overwegen in ons hart zijn we er nog niet. Wij allen, als leerlingen van Jezus, hebben een belangrijke opdracht om van deze Blijde Boodschap te getuigen in ons leven. Een getuigenis in woord en daad. Stap 2 Verkondig het Evangelie aan alle volken! Maar hoe dan? Is dat niet wat teveel gevraagd van mij, ik heb toch geen theologie gestudeerd, kunt u misschien denken. Nee hoor, we beginnen klein. Stapje voor stapje. Een tussenstapje: Het start met het durven spreken over uw geloof, woorden zoeken en vinden om te spreken over wie Jezus voor u is. Graag in uw eigen woorden, in uw eigen taal, op de plaats waar u werkt, woont, boodschappen doet, familie en vrienden ontvangt of bezoekt. Ja maar, ….. vult u zelf maar in. Excuses om geen spraakmaker te worden zijn er velen. a) dat kan ik toch helemaal niet b) daar zit toch niemand op te wachten c) moet ik nu zieltjes gaan winnen d) dan krijg ik allemaal moeilijke vragen Ik ga voor antwoord d). Want als we vragen krijgen hebben we verlangen bij de ander gewekt, positief of negatief, maar wel verlangen! Stap 3 Nu komt het moeilijkste, want de vragen die we krijgen kunnen ons in verlegenheid brengen. Maar dat hoeft niet, het is uw geloof en niemand kan en mag dat van u afpakken. Het gaat er nu om dat we niet wegduiken of zwijgen voor eventuele moeilijke vragen, maar met geloof, hoop – op Gods Geest, die ons de juiste woorden geeft – en vooral met liefde antwoorden. Als u leeft vanuit en met Christus hoeft u niet bang te zijn. We horen het ongeveer 365x in de Bijbel –vrees niet, weest niet bang – alsof God ons iedere dag gerust wil stellen. Zullen we het komende Veertigdagentijd tot en met Pinksteren eens proberen? De Heilige Geest laat ons spreken, ieder in zijn eigen taal en ontsteekt in ons het vuur van Gods liefde. Altijd weer even terug naar stap 1; luisteren naar Gods Woord en het overwegen in ons hart. Tip: kijk en luister naar onze livestreaming (www.kerkdienstgemist.nl/stations/2340) , of kijk eens op internet www.katholiekleven.nl of www.vierpasen.nl (deze site komt binnenkort in de lucht, na het succes van www.vierkerstmis.nl ) Pastoraal team Na drie smaakmakers wordt het langzaam tijd om samen op spraak te komen. 1 3 2 PASTORES OP UW TELEVISIESCHERM Toen de coronapandemie leidde tot de eerste lockdown, kreeg het pastoraal team televisiezendtijd bij Omroep Hulst, mede door de inspanningen van Stichting Kerkbelang Koewacht. Al bijna een jaar zijn leden van het pastoraal team te zien bij Omroep Hulst in een kort woord van bemoediging met als titel ‘Geloof, Hoop en Liefde’. De woorden van bemoediging worden in verschillende Zeeuws-Vlaamse kerken opgenomen. Het is heel bijzonder om te zien hoe iedere pastor een eigen invulling geeft aan zijn of haar woord van bemoediging. Ook heel verrassend is het om te zien hoe uniek iedere kerk is. Cameraman George van der Sijpt brengt dat prachtig in beeld. Iedere woensdag is er een nieuwe opname te zien, die een week lang ieder uur wordt herhaald. De opnames worden uitgezonden bij Omroep Hulst (Delta kanaal 112 en KPN kanaal 1245). Terugkijken kan ook via www.kerkbelangkoewacht.nl. We zijn heel benieuwd naar uw reacties!