Regioblad april 2020

Regioblad - 5 Doop De viering van het sacrament van het Doopsel kan plaatsvinden met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de maatregelen van de Nederlandse bisschoppen uitgevaardigd op 28 februari 2020 en de aanvullende richtlijnen van maart 2020. Concreet betekent dit een sobere viering in besloten en zeer kleine kring (rekening houdend met het dan geldende maximaal aantal aanwezigen). Heilig Vormsel In samenspraak met het bisdom Breda zijn alle voorbereidingen en vieringen van het Heilig Vormsel uitgesteld. Als er meer zicht is op de bestrijding van het Coronavirus zullen nieuwe data worden gepland. Wij hopen dat de vieringen in het 4de kwartaal 2020 alsnog kunnen doorgaan. Hierbij kan ook gedacht worden aan gezamenlijke vieringen voor de drie parochies van Zeeuws-Vlaanderen. Eerste Heilige Communie In samenspraak met het bisdom Breda zijn alle voorbereidingen en vieringen van de Eerste Heilige Communie uitgesteld. Als er meer zicht is op de bestrijding van het Coronavirus zullen nieuwe data worden gepland. Wij hopen dat de vieringen in het 4de kwartaal 2020 alsnog kunnen doorgaan. Hierbij kan ook gedacht worden aan gezamenlijke vieringen voor de drie parochies van Zeeuws-Vlaanderen. Huwelijk De Huwelijksviering kan plaatsvinden met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de maatregelen van de Nederlandse bisschoppen uitgevaardigd op 28 februari 2020 en de aanvullende richtlijnen van maart 2020. Concreet betekent dit een sobere viering in besloten en zeer kleine kring (rekening houdend met het dan geldende maximaal aantal aanwezigen). Ziekenzalving De ziekenzalving kan plaatsvinden met de toestemming van de verzorgingstehuizen en inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de maatregelen van de Nederlandse bisschoppen uitgevaardigd op 28 februari 2020 en de aanvullende richtlijnen van maart 2020. U kunt hiervoor contact opnemen met pastoor Wiertz of kapelaan van Velthoven. Uitvaart Een kerkelijke uitvaart is mogelijk met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de maatregelen van de Nederlandse bisschoppen uitgevaardigd op 28 februari 2020 en de aanvullende richtlijnen van maart 2020. Concreet betekent dit een sobere viering (van Woord en Gebed) in besloten en zeer kleine kring (rekening houdend met het dan geldende maximaal aantal aanwezigen). Ook is het mogelijk dat er een Requiemmis wordt opgedragen of een herdenkingsviering wordt gehouden, als er geen gevaar meer is op besmetting met het coronavirus. Biecht Het sacrament van de biecht kan plaatsvinden met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de maatregelen van de Nederlandse bisschoppen uitgevaardigd op 28 februari 2020 en de aanvullende richtlijnen van maart 2020. U kunt hiervoor contact opnemen met pastoor Wiertz of kapelaan van Velthoven. Misintenties Misintenties voor Palmpasen, Witte Donderdag en Pasen dienen aangeleverd te worden vóór vrijdag 27 maart, op het volgende e-mailadres: info@hmsdz.nl Als u door de week of in het weekend een Heilige Mis wilt laten opdragen voor uw intentie kunt u deze doorgeven aan Kapelaan Jochem van Velthoven (kapelaanvanvelthoven@gmail.com ). Hij celebreert dagelijks de Heilige Mis (in privé) voor uw aangegeven intenties. SPECIFIEKE UITWERKINGEN SACRAMENTEN EN VIERINGEN GEBED OM BESCHERMING EN GENEZING God, toevlucht in onze nood, kracht in onze vertwijfeling en angst, vertroosting in ziekte en lijden. Wees ons, uw volk, nabij en genadig nu wij allen de gevolgen ondervinden van het uitgebroken corona-virus. Wees een Beschermer voor hen die dit virus hebben opgelopen, wij bidden voor hen om hoop en genezing. Wij bidden voor hen die aan de gevolgen van dit virus zijn overleden, dat zij bij U geborgen mogen zijn. Wij bidden voor allen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg en het openbaar bestuur, dat zij uw nabijheid en zegen mogen ervaren in hun werk ten dienste van heel de samenleving. Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons bestaan ervaren. Versterk ons geloof en onze hoop zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven aan uw vaderlijke voorzienigheid. Door Christus onze Heer. Amen.