Regioblad april 2019

Regioblad - 3 van de pastores GEBED, BEZINNING, ONTMOETING EN ONTSPANNING 65 JAAR BEDEVAARTEN NAAR BANNEUX Dit zijn de kernwoorden die horen bij een bedevaart naar de Maagd der Armen in Banneux: Gezamenlijk of individueel gebed, bezinning doormiddel van de aangeboden vieringen, gesprek met medepelgrims of onze gedreven vrijwillige medewerkers en ontspanning tussen het hele gebeuren door of op de tombola-avond (maandag). “Caritas Banneux bisdom Breda” organiseert voor het 65ste jaar meerdere bedevaarten naar Banneux N-D. Naast de 5-daagse reis staat ook de dagbedevaart op het programma. 5-daagse bedevaart Vervoer in luxe (rolstoelvriendelijke) touringcar vanaf verschillende opstapplaatsen in het bisdom Breda (a.d.h.v. inschrijvingen), verblijf 5 dagen en 4 nachten in “Hospitaliteit Banneux Notre-Dame” welke beschikt over tweepersoonskamers met toilet en douche o.b.v. volpension, zowel met de heen- als de terugreis een verzorgde maaltijd aan het Zilvermeer in Mol (B), verzorgd bedevaartprogramma met eigen pastores, een enthousiast zorgteam (arts, verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, brancardiers). Deelname mogelijk voor zowel gezonde (mobiele) als zieke/oudere (minder mobiele) pelgrims. JUBILEUM-bedevaart: vrijdag 10 t.e.m. dinsdag 14 mei 2019 Prijs: 310 euro p.p. (toeslag 1-persoonskamer: 50 euro) Dagbedevaart: zondag 12 mei Vervoer met luxe touringcar met opstapplaatsen doorheen het bisdom Breda (a.d.h.v. inschrijvingen), bij aankomst deelname aan de Internationale Eucharistieviering en ’s middags aan het plechtige lof met pelgrimszegen, volledige betrokkenheid met het lopende Triduüm, inclusief warm middagmaal, ’s middags koffie/thee met stuk vlaai en een versnapering tijdens de terugreis in de bus. Prijs: 47,50 euro p.p. Uw interesse gewekt? Neem een kijkje op onze website: http:// banneux-breda.jouwweb.nl En schrijf u in! Info: Tel: 0164 61 29 73 Email: banneux-breda@hotmail.com OECUMENISCHE PINKSTERVIERING Op zondag 9 juni is de oecumenische Pinksterviering, dit jaar in de RK kerk van Philippine. Deze viering van Woord & Gebed begint om 10.30 uur. Voorgangers zijn dominee Dick Stap en pastoraal werker Marjan Dieleman-Fopma. Het projectkoor l’ Hirondelle, onder leiding van Theo Hamelink, zal voor en met ons zingen. Tijdens deze dienst is er kindernevendienst. Na de viering staat de koffie klaar. Heel hartelijk welkom! PAASGELOOF Nergens in het evangelie wordt verteld dat Jezus “gezond en wel” uit het graf is gestapt. Paasgeloof heeft niets te maken met het tot leven wekken van een lijk. Het zijn de schilderijen die ons hebben misleid. Vaak geven ze Jezus zelfs een overwinningsvlaggetje in de hand. Het paasgeloof gaat niet over een terugkeer uit de dood. Er is na de dood geen weg terug. Het paasgeloof zegt dat de dood geen eindpunt is. Er is meer. Er is een “verder”. Er is een leven bij God dat ons leven en onze dood niet ontkent, maar overstijgt. Een leven bij God dat hier en nu begint, in dit leven. Het gaat niet om een wensdroom. Het gaat om een vertrouwen dat geworteld is in onze ervaring. Hier en nu reeds zijn er die vonken van een “meer”. Méér dan onze ogen zien en onze handen voelen. Soms word je geraakt tot in het diepste van je ziel door een ontmoeting die je er bovenop helpt. Je voelt je begrepen. Aanvaard. Dat zindert na, het draagt je verder. Of je wordt gedreven door een grote liefde. Voor je kind, je partner, je vriend of vriendin. Die kleine woordjes vol zorg bij elk afscheid : “je zult toch voorzichtig zijn”. Die kus hoe vluchtig ook als teken van verbondenheid. Onbewust zijn het tekens van je hoop dat liefde duren zal. Daarom blijven we ook verbonden met mensen in zoveel landen ter wereld die niet aan een menswaardig bestaan toe komen. We blijven ons voor hen inzetten. We weten: gerechtigheid bestaat niet. Maar we verlangen er naar ondanks alles. We blijven ernaar streven. Dat verlangen is niet klein te krijgen. We worden er door gedragen. Zoals we gedragen worden door de liefde die het niet af laat weten. Het zijn stuk voor stuk ervaringen die een belofte in zich dragen. Alsof de voegen van het gewone leven even open breken, even een barst die een ander licht laat zien, het vermoeden van een groot geluk waartoe we bestemd zijn. Paasgeloof bemoedigt ons vast te houden aan dit vertrouwen. Jezus leeft. Hij leeft niet lichamelijk zoals wij leven. Hij leeft, getransformeerd in de liefde die mensen elkaar toedragen. In de zorg waarmee we elkaar omgeven. In de troost waarmee we elkaar nabij zijn. In het protest tegen onrecht, veraf en dichtbij. Zo is er een verder. Het blijkt uit de hele geschiedenis. De dood is niet overwonnen. Maar er is leven, voorbij de dood. Er is een verder. Er is de beweging die is voortgekomen uit Jezus’ leven. Deze beweging wijst niet vooruit naar een triomferende kerk. Wél naar een “verder” voor de profetische Jezusgestalte. Hij zet onze geschiedenis steeds weer onder stroom, naar een wereld eindelijk menselijk. Ignace D’hert o.p.