Regioblad november 2021

4 - Regioblad AAN IEDERE GEÏNTERESSEERDE IN CHRISTELIJK GELOVEN VANDAAG Na vele jaren in stilte te hebben gewerkt, ben ik eindelijk begonnen met het geven van lezingen over de vrouw, aan wie ik mijn promotie onderzoek in Nijmegen mocht wijden in 2017. Ik heb 3 jaar geleden beloofd aan enkelen onder u dat ik daarover zou spreken en nu zie ik daartoe de kans. Op woensdag 8 december om 19 u mag ik u een power point presentatie voorstellen in de Emmaüskerk te Terneuzen over het thema ‘Geloven in spannende tijden’. Zelfs tijdens de Terreur (1792 – 1794), onder de Franse Revolutie, inspireerde een adellijke Bretonse, Adélaïde Marie Champion de Cicé, vrouwen en mannen van haar tijd tot een vurig christelijk en religieus leven. Hier rijst de vraag: kan dit verhaal ons helpen in de moeilijkheden en spanningen van deze tijd? Ik hoop dat wij hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan. Dr. N.J. Polet LESSONS & CAROLS PHILIPPINE In weerwil van alle onzekerheden die de coronapandemie nog steeds teweegbrengt, hoopt de Elisabethparochie dit jaar weer een ‘Ceremony of Lessons and Carols’ te kunnen houden. Deze Dienst van Bijbellezingen en Kerstliederen wordt voor het eerst in samenwerking met de Protestantse Gemeenten Sluiskil, Sas van Gent, Philippine en Hoek georganiseerd en zal zijn op: zondag 12 december om 15:00 uur in de RK Kerk te Philippine. Traditiegetrouw verleent het ZeeuwsVlaams Kamerkoor onder leiding van Pascal Lestaeghe zijn medewerking. Het orgel wordt bespeeld door Erwin Neve. De toegang is vrij. Houd alstublieft rekening met de op dat moment geldende coronamaatregelen. Bij de ingang zal naar de QR-code worden gevraagd. Tijdens de Dienst wordt een collecte gehouden ter bestrijding van de onkosten. Ook dit jaar is er na afloop verkoop van kaarsen en andere artikelen ten bate van Amnesty International. Kerstwandeling zondag 19 december Een unieke ervaring om het kerstevangelie te beleven, georganiseerd door een aantal gezamenlijke kerken in Terneuzen. Op zondagmiddag worden mensen die zich hebben opgegeven opgewacht door een verteller, die hen meeneemt langs 11 verschillende scenes uit het kerstverhaal. De boodschap van de geboorte van Jezus wordt op deze manier zeer beeldend verteld. Er zijn dialogen, liedjes, muziek, toneel enz.. De verteller neemt je mee in een tocht die ruim een uur duurt, langs al deze scenes, die gespeeld worden door leden van de 5 deelnemende kerken. De route zal gaan door de ‘oranjebuurt’, de wijk waar de Goede Herder kerk staat. Er zullen verschillende groepen meegaan met een verteller, van 16.00 uur tot 19.00 uur. We hopen dat dit een onvergetelijke ervaring wordt voor jong en oud! Opgave bij Bianca Ivens lopen: bureau@eparochie.nl. BIJ DE BUREN IN DE ANDREASPAROCHIE OP DE KOFFIE In Oostburg bestaat sinds oktober de mogelijkheid voor mensen om even aan te schuiven voor een bakkie koffie en een praatje. Het is een initiatief van de Andreas-parochie/PKC Oostburg-Groede en de PKN Oostburg. Voorlopig is de inloop in het Kerkcentrum van de PKN tijdens de Oostburgse markt op woensdag. Mogelijk komen er ook activiteiten in de Eligius-kerk van Oostburg. De ochtenden worden mogelijk gemaakt door vrijwilligers/sters vanuit de PKN-kerk en de katholieke kerk. Dominee Aart van Houweling en pastor Niek van Waterschoot zijn beurtelings aanwezig op de ochtenden.