Regioblad november 2021

2 - Regioblad BELANGRIJKE ADRESSEN * Bureau van de Elisabeth-parochie Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen tel. 0115-616006 e-mail: bureau@eparochie.nl * Website: www.eparochie.nl * Parochiebureau Terneuzen, tel. 0115-612327 Indien u in dringende gevallen een van de pastores in de Elisabeth-parochie nodig heeft, kunt u het volgende gsmnummer bellen: 06-53.99.78.50 * Pastoor Wiel Wiertz Steenstraat 22, 4561 AS Hulst tel: 06-42506424 e-mail: wwiertz@live.nl * Pastor Marjan Dieleman-Fopma Jan van Galenstraat 58, 4535 BX Terneuzen tel: 0115-694958 e-mail: marjandieleman@eparochie.nl * Pastor Niek van Waterschoot Stern 24, 4553 CM Philippine tel: 0115-491990 e-mail: niekvanwaterschoot@eparochie.nl * Teamassistente: Bianca Ivens Werkzaam op het bureau Elisabethparochie Aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. tel: 0115- 616006 * Parochiebestuur Elisabeth-parochie Secretariaat Bert Van Autrève Fahrenheitlaan 498, 4532 JT Terneuzen tel: 0115-850899 e-mail: bestuur@eparochie.nl * Bisdom Breda Veemarktstraat 48, Postbus 90189, 4800 RN Breda tel: 076-5223444 e-mail: secretariaat@bisdombreda.nl * Vicaris: Paul Verbeek, pr. Burg. Stulemeijerlaan 6 4611 EE Bergen op Zoom e-mail: vic.middelburg@bisdombreda.nl Kantooruren: maandag en donderdag 9.30-14.00 uur * Adressen van de Parochiekerncommissies en van redactieleden van het Regioblad: zie pagina’s Parochiekernen. Dit Regioblad is een uitgave van de Elisabeth-parochie MiddenZeeuwsch-Vlaanderen en verschijnt viermaal per jaar. De redactie heeft het recht artikelen wel of niet te plaatsen, in te korten of te corrigeren. Anonieme brieven of artikelen worden niet geplaatst. Verspreiding In ca. 2.000 gezinnen in bovengenoemde parochie. Redactieleden * Frank de Prenter (Terneuzen) * Jos oude Kempers (Axel) * Lilian van den Bosch-Dutrée (Terneuzen) * Niek van Waterschoot * Rob Vermoet (eindredactie) Tekeningen Colin Schoone, Red@ctie Service Foto’s Diverse vrijwilligers Algemeen redactie-adres Redactie Regioblad p/a Churchilllaan 168, 4532 MG Terneuzen, tel: 06-51851704 e-mail: robvermoet@zeelandnet.nl Grafische verzorging Pieters Media B.V. Bezorging Een zeer groot aantal vrijwilligers in de gehele Elisabeth-parochie Berichten voor de website en het Regioblad: robvermoet@zeelandnet.nl C O L O F O N EEN NIEUW BEGIN… Elk jaar vieren we op 25 december de geboorte van Jezus, de geboorte va nieuw leven. Elk jaar krijg je dus als het ware de kans om met een schone lei te beginnen. Maar zo simpel ligt het volgens mij niet. Want als je zomaar domweg opnieuw begint zonder eens achterom te kijken naar wat er goed of fout ging in het verleden, dan kun je weleens raar op je neus kijken. De geschiedenis is dus vaak een baken voor de toekomst. Zo gaat het ook in de kerk. Kapelaan Jochem is verdwenen. En binnenkort maken we kennis met onze nieuwe kapelaan Rojas Romero. Deze zomer leek het wel alsof we corona vaarwel konden zeggen, maar het tegendeel is inmiddels waar. Ook een nieuw begin. Je kunt je dan afvragen of niets van de geschiedenis geleerd hebben. In dit nummer van het Regioblad uiteraard zaken die te maken hebben met het nieuwe begin, het hoogfeest van Kerstmis. En ook een aantal mooie terugblikken uit de recente geschiedenis van de Elisabethparochie. Graag wens ik u mede namens de redactie zalig en voorspoedig Kerstmis. Rob Vermoet BIJ DE VOORPAGINA Een adventskrans maken is een heel karwei. Ter voorbereiding op de advents- en Kersttijd waren de drie ‘bloemenmeisjes’ van de Zuiddorpse kerk onlangs een hele middag flink in de weer. Inge de Buck, Marie-José de Clerque en Els van de Vijver waren druk bezig met het vlechten, knippen en opsteken van hortensia’s, distels , nobilis, eucalyptus, steeneik, skimmia, groen van naaldbomen en mos tot een perfecte adventskrans. Dat zo’n werkje geen sinecure is, bleek wel uit het feit dat er heel veel groen op de tafel lag en er werd geknipt, gepast en gemeten. Deze drie vrouwen waren er van half twee tot vier uur druk mee bezig. In de kerk was een werktafel opgesteld. Met vereende krachten werd er gewerkt. Het resultaat mag er dan ook zijn. Prachtig werk dat in een leuke sfeer in de kerk werd gemaakt, terwijl de november regen op het dak tikt. We kunnen in de kerk deze vrijwilligers -die altijd op de achtergrond werken- absoluut niet missen. VOORAANKONDIGING AVOND KERK EN VLUCHTELING ZEEUWSCH-VLAANDEREN Op dinsdag 15 februari 2022 organiseert de Stichting Kerk en Vluchteling een avond met politieke partijen uit Terneuzen. Na de inloop vanaf 19.00 uur begint de avond om 19.30u in de Emmaüskerk in Terneuzen. Per 1 januari 2022 wordt de nieuwe wet inburgering van kracht. We horen graag van de politieke partijen uit de raad wat hun visie is op het lokale vluchtelingenbeleid. De avond is vrij toegankelijkvoor alle belangstellenden.