Regioblad juni 2021

4 - Regioblad VAN SPRAAKMAKER NAAR SMAKELIJK ETEN Na drie smaakmakers, hebben we de vorige keer een spraakmaker aangereikt. Ik hoop van harte en heb er alle vertrouwen in dat u met de Heilige Geest, ontvangen op het Pinksterfeest, in eigen taal tot spraakmaker bent geworden van het Evangelie – de Vreugdevolle Boodschap. Met de vakantie in aantocht – al dan niet ‘in en rondom huis’ – mogen we ons gesprek voortzetten met elkaar en nog veel belangrijker met God. De vakantieperiode is hier voor uitermate geschikt. Laatst was ik in een klooster en boven de deur stond de tekst ‘Vacare Deo’. Dat betekent zoveel als ‘Vrij zijn voor God’. Vrij gesteld van werk, om te werken voor God, om te bidden, te leven met God. Soms wordt deze spreuk in de vakantietijd ook weleens verstaan als ‘Vrij van God’, maar u zult begrijpen dat dat niet de bedoeling is en eigenlijk ook niet kan. Want ook al laten wij God los, God laat ons nooit in de steek. Ik vind de vakantieperiode juist een mooie tijd om meer met God om te gaan. Ik spreek dan zelf ook liever van ‘Vakantie met God’. In deze periode kunnen we verder op smaak en spraak komen door en met God. Deze herbronning is nodig en noodzakelijk om onze smaakpupillen in conditie te houden. Waar de woorden van de Heer worden gegeten leidt dit tot vreugde en blijdschap in het hart (Jeremia 15:16) Net als Ezechiël krijgen wij de opdracht op Gods woorden op te eten. De geestelijke betekenis van eten verwijst naar het tot je nemen, in je denken en hart opnemen, van geestelijk voedsel. Ezechiël at de woorden van de Heer die op de boekrol stonden (Ezechiël 2:7-10). “Hij zei tot mij: Mensenkind, laat uw lichaam deze boekrol die Ik u geef opnemen en verzadig u ermee. Ik at de boekrol op: ze smaakte me zo zoet als honing.” (Ezechiel, 3, 3) Wij wensen u een smakelijke vakantieperiode toe, in Woord en in daad. Dat het ook voor u een ‘Vacare Deo’ mag zijn. Pastoraal team 1 3 2 GEZINSPASTORAAT WEER VOLOP ACTIEF Hierbij treft u een overzicht aan van het aanbod van het gezinspastoraat voor de komende periode tot aan de zomervakantie. Het Geloofsfeest en de Gezinsdag aan Zee gaan we echt weer ‘live’ doen: we zien er erg naar uit om weer samen te komen! Natuurlijk houden we rekening met de geldende coronamaatregelen. • Via Facebook vertelt Kapelaan Jochem nu twee keer per week live het Evangelieverhaal aan kinderen. Via de chat kunnen kinderen meedoen en hun voorbede insturen waar hij gelijk voor bidt. Vanaf juni doen we dit alleen nog op zondagavond om 19.00 uur via: www. facebook.com/gezinspastoraat. • Vanaf 2 juni zijn we begonnen met een ‘kindergebedsavond’. Elke eerste woensdag van de maand om 19.00 uur komen we via zoom samen om te bidden en uit te wisselen. Daar maken we wat van, met filmpjes, liedjes enz. Zie ook: www.gezinengeloof.nl/gebed. Aanmelden is nodig, anders kunnen we geen zoomlink sturen. • Op 17 juli is het Geloofsfeest voor kinderen ‘Koning te Rijk’ in de feesttent in Roosendaal. Alle kinderen en ouders, gelovig of niet, zijn van harte welkom. Mocht je gedrukte of digitale flyers willen hebben om aan andere kinderen te geven, stuur dan een mail naar: secretariaat@ sintfranciscuscentrum.nl . Alle informatie en het opgaveformulier zijn te vinden via: www.gezinengeloof.nl/feest. Op 24 juli is de Gezinsdag aan Zee in de strandkerk van Cadzand-Bad met als thema: Welkom Thuis! Voor alle leeftijdsgroepen is er een programma en in de middag doen we een gezinsspel. Ook gezinnen met één ouder zijn meer dan welkom. Zie voor alle info en opgave: www.gezinengeloof.nl/gezinsdag UITNODIGING Thuis is waar we helemaal onszelf kunnen zijn. Thuis zijn we ook bij God, bij Hem mogen we onszelf zijn met onze vreugde en verdriet. Op deze dag aan het begin van de zomervakantie, vertelt een echtpaar hoe God een plek heeft gekregen bij hen thuis. In de middag gaan we met alle ouders en kinderen naar het strand voor een spelmiddag. Elk gezin wordt gezegend en we sluiten af met een gezellige barbecue. Praktisch Datum: zaterdag 24 juli 2021 van 10.00-18.00 Locatie: Strandkerk, Noorddijk 2, 4506 JE Cadzand-Bad Het programma is van 10.00-18.00. Deelname kost 10 euro per volwassene, kinderen gratis. Dit is inclusief een lunch en barbecue. Info en opgave: gezinengeloof.nl/gezinsdag. Deze gezinsdag is een initiatief van het Sint Franciscuscentrum en de parochies van Zeeuws-Vlaanderen.