Regioblad juni 2021

14 - Regioblad Parochiekern zuid-west Secretaris, Kennedystraat 6, 4551 TW Sas van Gent T. 0115-461001 E. freddyjanssens@zeelandnet.nl OVERLIJDEN GERDA DOOLAEGE-BUN Op 5 mei 2021 is Gerda Doolaege-Bun uit Sas van Gent overleden. De kerkelijke uitvaart was op 11 mei in besloten kring vanwege de beperkende maatregelen i.v.m. coronabesmetting in onze r.k. kerk in Philippine. Gerda is bijna 91 jaar geworden. Zij heeft veel betekend voor de r.k. Geloofsgemeenschap in Sas van Gent. Zij groeide op in Kloosterzande in een liefdevol gezin van 9 kinderen. Toen ze 33 jaar was leerde ze haar echtgenoot kennen, die in Ethiopie woonde en werkte. Zij ging samen met haar echtgenoot naar Ethiopië. Zij kreeg daar twee kinderen, haar zoon Luc die kort na de geboorte overleed en is begraven in Ethiopië en haar dochter Nicole. Na verloop van tijd keerde het gezin terug naar Nederland en Gerda ging vrijwilligerswerk doen op de lagere school en ook voor de Parochie. Ze hielp mee met het opzetten van de werkgroep zieken en bejaarden. In het najaar van 1975 werd ze lectrice bij de werkgroep Liturgie. Kort na het vertrek van de Zusters Franciscanessen van Mariadal uit Sas van Gent werd ze koster, samen met Leida de Smet, Agnes Kieboom, Raymonda en José de Vrieze, Pierre Samijn en Corry van den Endt. Rond 2005 is ze gestopt als lid van de werkgroep Liturgie, maar was nog wel koster en lectrice bij trouw en uitvaartplechtigheden. Ze bezorgde ook de H.Communie aan huis, was actief bij de Vastenactie en het Parochieblad. In 1998 overleed haar echtgenoot. Als blijk van waardering voor het vele werk wat ze gedaan heeft voor de Parochie ontving ze in 2005 de Elisabethpenning. Gerda bezocht ook regelmatig haar schoonzus in de Redoute en haar zus in de De Vurssche en haar zus in Kloosterzande. Gerda was graag maatschappelijk betrokken, niet alleen voor de kerk. Ze bezocht graag musea, ging naar de film en naar voorstellingen in het theater. Tot op hoge leeftijd bleef ze belangstelling houden voor wat er in de samenleving speelde. Uiteindelijk liet haar lichaam haar in de steek en in het bijzijn van haar dochter is ze thuis rustig ingeslapen. Namens de PKC Zuidwest wil ik Gerda bedanken voor al datgene wat zij voor onze Parochie heeft betekend. Zij leeft voort in onze gedachten en we zullen haar naam noemen tijdens de vieringen in onze kerk in Philippine. Freddy Janssens, secretaris PKC Zuidwest OVERLIJDEN TREES VAN ASSCHE Op 29 december 2020 is Trees van Assche uit Sas van Gent op 68-jarige leeftijd overleden. Op 5 januari 2021 werd afscheid genomen van Trees. We hebben dit, vanwege de corona maatregelen, live kunnen volgen. Het was een indrukwekkende dienst met vele mooie herinneringen aan Trees. In 1965 werd het jongerenkoor in Sas van Gent opgericht. Het was een van de eerste plaatsen in Nederland waar dit gebeurde. Vanaf dat allereerste moment is Trees lid van het koor geworden. Ze is lid van het koor gebleven tot het moment dat het koor werd opgeheven, in 2017. In totaal dus 52 jaar !! Trees ontving ook de eremedaille van de N.S.G.V. Ze was een zeer trouw koorlid en sloeg (bijna) geen repetitie of uitvoering over. Ze werd lid van het bestuur en is dat tot het eind van het koor ook gebleven. Met haar nuchtere kijk op de zaken was ze zeer waardevol in de besluitvorming. Voor Trees bleef het koor een belangrijk gebeuren in haar leven. Totdat ze, eind 2015, te horen kreeg dat ze ernstig ziek was. De ziekte begon ook haar stem aan te tasten en Trees moest noodgedwongen stoppen met zingen. Dat vond ze verschrikkelijk. Desondanks bleef ze regelmatig de repetities bezoeken en probeerde zelfs af en toe nog eens mee te zingen maar het ging gewoon niet meer. De belangstelling voor de overige koorleden heeft ze altijd gehouden en ook bleef ze genieten van de “uitstapjes” die we met het koor maakten. We hebben grote bewondering voor de manier waarop Trees met de hele situatie om is gegaan. Omdat Trees tot de eerste koorleden behoort en dat ook altijd is gebleven vonden we het belangrijk om stil te staan bij haar overlijden. We willen Trees bedanken voor haar vriendschap, haar nuchterheid en vooral ook om haar vocale bijdrage aan de geloofsgemeenschap gedurende 52 jaar. Freddy Janssens en Ronald Nijssen. (voormalig Sas Chante)