Regioblad september 2020

2 - Regioblad BELANGRIJKE ADRESSEN * Bureau van de Elisabeth-parochie Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen tel. 0115-616006 e-mail: bureau@eparochie.nl * Website: www.eparochie.nl * Parochiebureau Terneuzen, tel. 0115-612327 Indien u in dringende gevallen een van de pastores in de Elisabeth-parochie nodig heeft, kunt u het volgende gsm- nummer bellen: 06-53.99.78.50 * Pastoor Wiel Wiertz Steenstraat 22, 4561 AS Hulst tel: 06-42506424 e-mail: wwiertz@live.nl * Kapelaan Jochem van Velthoven Walstraat 4 4531 ED Terneuzen Telefoon: 0115 - 69 26 27 E-mail: kapelaanvanvelthoven@gmail.com * Pastor Marjan Dieleman-Fopma Jan van Galenstraat 58, 4535 BX Terneuzen tel: 0115-694958 e-mail: marjandieleman@eparochie.nl * Pastor Niek van Waterschoot Stern 24, 4553 CM Philippine tel: 0115-491990 e-mail: niekvanwaterschoot@eparochie.nl * Teamassistente: Bianca Ivens Werkzaam op het bureau Elisabethparochie Aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. tel: 0115- 616006 * Parochiebestuur Elisabeth-parochie Secretariaat Bert Van Autrève Fahrenheitlaan 498, 4532 JT Terneuzen tel: 0115-850899 e-mail: bestuur@eparochie.nl * Bisdom Breda Veemarktstraat 48, Postbus 90189, 4800 RN Breda tel: 076-5223444 e-mail: secretariaat@bisdombreda.nl * Vicaris: Paul Verbeek, pr. Burg. Stulemeijerlaan 6 4611 EE Bergen op Zoom e-mail: vic.middelburg@bisdombreda.nl Kantooruren: maandag en donderdag 9.30-14.00 uur * Adressen van de Parochiekerncommissies en van redactieleden van het Regioblad: zie pagina’s Parochiekernen. Dit Regioblad is een uitgave van de Elisabeth-parochie Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen en verschijnt vijfmaal per jaar. De redactie heeft het recht artikelen wel of niet te plaatsen, in te korten of te corrigeren. Anonieme brieven of artikelen worden niet geplaatst. Verspreiding In ca. 2.000 gezinnen in bovengenoemde parochie. Redactieleden * Frank de Prenter (Terneuzen) * Jos oude Kempers (Axel) * Lilian van den Bosch-Dutrée (Terneuzen) * Marjan Dieleman * Jochem van Velthoven * Niek van Waterschoot * Rob Vermoet (eindredactie) Tekeningen Colin Schoone, Red@ctie Service Foto’s Diverse vrijwilligers Algemeen redactie-adres Redactie Regioblad p/a Churchilllaan 168, 4532 MG Terneuzen, tel: 06-51851704 e-mail: rob@ pietersmedia .nl Grafische verzorging Pieters Media B.V. Bezorging Een zeer groot aantal vrijwilligers in de gehele Elisabeth-parochie Berichten voor de website en het Regioblad: rob@pietersmedia.nl C O L O F O N HET NIEUWE WERKJAAR IS WEER VAN START De vakanties zitten er voor velen op. De scholen zijn weer begonnen. De vakanties zitten er voor velen op. De mensen gaan weer naar hun werk of blijven gewoon lekker thuis werken. Kortom we terug naar het nieuwe normaal. Want het blijft toch bijzonder. Je mag de mensen nog steeds niet begroeten met een handdruk. In de kerk kun je alleen terecht na een telefonische reservering. Mooi activiteiten zoals de komende Elisabethzondag kun je niet meer samen vieren, maar moet door het coronavirus in drie kerken gebeuren. Dus improviseren en aanpassen is de boodschap. Ook in de kerk. In dit nummer vindt u een vooruitblik op vele komende grote activiteiten die er allemaal anders dan anders uit zullen zien. Maar ook kunt u het eerste verhaal over Maria lezen. Deelt onze penningmeester zijn financiële zorgen met u. U kunt ook lezen over de vredesweek en natuurlijk is er weer een toelichting bij de lezingen. Kortom een boordevol nummer, dat met liefde voor u gemaakt is. Veel leesplezier. Rob Vermoet BIJ DE VOORPAGINA Deze keer staat op de voorpagina het beeld van Maria Lactans. Met het plaatsen van deze foto leiden we een viertal verhalen in die Jos oude Kempers geschreven heeft over vier raakvlakken met Maria uit onze parochie. Of misschien liever gezegd met Axel. Want de namen Westdorpe en Zuiddorpe zijn ontstaan door de ligging van de toenmalige dorpen ten opzichte van Axel. In de komende vier uitgaven van het regioblad komen onderstaande Mariaverhalen voor het voetlicht. - Maria van de Schreyboom te Westdorpe - Maria Lactans uit Axel, maar ook van Gent. - Maria-Hemelvaart-kerk te Zuiddorpe en de (vroegere) bedevaarten - De Kapel van Maria; O.L.V. van Vlaanderen in het Szydlowskipark In dit nummer besteden we aandacht aan Maria van de Schreyboom. En in het Kerstnummer wordt het beeld van Maria Lactans uit Axel nader belicht. Daarna bezoeken we Zuiddorpe en we eindigen weer in het Sydlowskipark in Axel. Na Zuid-Oost zullen ook Zuid=West en Noord aan bod komen. Ook hebben we mooie verhalen over Maria uit de Andreasparochie. Het beeld van Maria Lactans bevindt zich momenteel in het depot van Museum Het Warenhuis in Axel. Dit in afwachting van een geschikt plaats in het museum om het beeld passend ten toon te stellen. GEEN AGENDA Normaal treft u op de achterpagina van het Regioblad de agenda aan. Door het coronavirus kunnen een groot aantal (bijna alle) activiteiten in de vorm van o.a. repetities, vergaderingen, lezingen en cursussen geen doorgang vinden. Wij hopen u in het Regioblad van november weer een goed gevulde agenda aan te kunnen bieden.