Regioblad december 2020

4 - Regioblad VAN SMAAKMAKER TOT SPRAAKMAKER 29 NOVEMBER TOT 7 FEBRUARI 2021 29 november 1ste zondag van de Advent In afwachting van de Heer Jes 63, 16b-17.19b; 64, 2b-7 ; Ps 80 ; 1 Kor 1, 3-9 ; Mc 13, 33-37 Weest dus waakzaam, zegt de Heer vandaag in het evangelie. Want ook wij kunnen vergeten wat het allerbelangrijkste in ons bestaan is. God komt naar ons toe, daar moeten we dus klaar voor zijn. We moeten aapassen wat aangepast moet worden, onze levensloop verbeteren en ons tot God wenden die ook naar ons toekomt. 6 december 2de zondag van de Advent Bereid de weg van de Heer Jes 40, 1-5.9-11 ; Ps 85 ; 2 Petr 3, 8-14 ; Mc 1, 1-8 In deze liturgische tijd laat de Kerk ons nadenken over de figuur van Johannes de Doper. Hij is het die de profeet Jesaja bedoelde, toen hij zei: - een stem van iemand die roept in de woestijn; bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht. De Voorloper geeft ook nu het pad aan dat wij te volgen hebben. Het gaat om Christus. De Heer vraagt ons ook ons leven te leiden zonder vertoon, Hij wil dat wij eenvoudig leven, gewoon. Zonder nederigheid zullen wij onze vrienden nooit dichterbij de Heer brengen. 13 december 3de zondag van de Advent De zuiverheid van hart Jes 61, 1-2a.10-11 ; Lc 1, 46-50.53-54 ; 1 Tess 5, 16-24 ; Joh 1, 6-8.19-28 Rorate, caeli, desuper, et nubes pluant justum – dauwt, hemelen uit den hoge; wolken, laat als regen de Gerechte neerdalen. Het geboortefeest is een licht in de nacht en dat licht zal nooit uitdoven. Het naderende Kerstfeest roept ons op tot een grote innerlijke zuiverheid. De zuiveren van hart zullen God zien. Als het hart zuiver is, zullen we Christus weten te herkennen in de intimiteit van ons gebed, midden onder ons werk, in de gebeurtenissen van ons gewone dagelijkse leven. 20 december 4de zondag van de Advent Tijd van hoop en verwachting 2 Sam 7, 1-5.8b-12.14a.16 ; Ps 89 ; Rom 16, 25-27 ;Lc 1, 26-38 Om Kerstmis voor te bereiden, dat nu al zo dichtbij is, is er geen beter middel dan Maria te vergezellen door met meer liefde en vertrouwen met haar om te gaan. Maria is de moeder van de hoop, de enige hoop is Jezus zelf. Laten we met Maria en Josef naar het stalletje gaan, in waakzame verwachting, en begrijpen dat wij alleen met Hem vol vertrouwen naar God de Vader kunnen gaan. 24 december Vooravond van Geboorte van de Heer In afwachting van Jezus Keuzelezingen Heden nog zult gij weten dat de Heer ons komt redden, en morgen zult gij zijn heerlijkheid zien. Deze nacht worden we uitgenodigd om te bidden, om in alle eenvoud te spreken met de Heer die we morgen mogen ontvangen als een klein en kwetsbaar kind. 25 december Hoogfeest van Kerstmis Geboorte van de Heer Jes 52, 7-10 ; Ps 98 ; Hebr 1, 1-6 ; Joh 1, 1-18 Jezus, Maria en Josef zijn alleen. God echter zoekt eenvoudige mensen om hen gezelschap te houden, een paar herders. Tot deze herders sprak de engel: Vreest niet, want zie, ik verkondig u een blijde boodschap die bestemd is voor het hele volk. Heden is u een Redder geboren: Christus de Heer. Die nacht waren zij de eersten en de enigen die dat wisten. Maar vandaag weten miljoenen mensen verspreid over de hele wereld het. Het licht van die nacht in Bethlehem heeft het hart van vele mensen bereikt. 26 december H. Stefanus Eerste martelaar Hand 6, 8-10; 7, 54-60 ; Ps 31 ; Mt 10, 17-22 We hebben nog maar net de Geboorte van de Heer gevierd en nu al houdt de liturgie ons de eerste voor, die zijn leven gaf voor het Kind dat juist geboren is. Gisteren werd Christus door ons in doeken gewikkeld; vandaag kleedt Hij Stefanus met het gewaad van onsterfelijkheid. De Kerk herinnert ons eraan dat het kruis altijd heel dicht bij Christus en de zijnen is. 27 december Heilige Familie Het heilige huisgezin Keuzelezingen Josef was het hoofd van het huisgezin. Als wettige vader zorgde hij met zijn werk voor het onderhoud van Jezus en Maria. Hij kreeg de boodschap met de naam die aan het Kind gegeven moest worden. Hij kreeg de boodschap die tot doel had de Zoon te beschermen. Van hem leerde Jezus zijn ambacht, het middel om zijn brood te verdienen. Van Maria leerde Jezus zijn moedertaal, volkswijsheden die Hij later in zijn prediking zal gebruiken. Tussen Maria en Josef moet een heilige tederheid geheerst hebben en een geest van elkaar willen dienen, van begrip, van verlangen elkaar gelukkig maken. Dat is het gezin van Jezus. Heilig, toegewijd, voorbeeldig, bereid om nauwgezet de wil van God te volbrengen. Met de eerste zondag van de Advent 2020 start het nieuwe kerkelijke jaar. De advent is een tijd van voorbereiding en van hoop. De Kerk herinnert ons hieraan met een voorbereidingsperiode van vier weken, zodat we ons kunnen gereedmaken om Kerstmis opnieuw te vieren. En zij herinnert ons er aan dat we met de eerste komst van de mensgeworden God (Kerstmis), bedacht moeten zijn op die andere ‘ komsten’ van God, eerst als we sterven en later nog eens op het einde der tijden. Zo is de advent een tijd van godsvruchtige en blijde verwachting.