Regioblad december 2020

2 - Regioblad BELANGRIJKE ADRESSEN * Bureau van de Elisabeth-parochie Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen tel. 0115-616006 e-mail: bureau@eparochie.nl * Website: www.eparochie.nl * Parochiebureau Terneuzen, tel. 0115-612327 Indien u in dringende gevallen een van de pastores in de Elisabeth-parochie nodig heeft, kunt u het volgende gsm- nummer bellen: 06-53.99.78.50 * Pastoor Wiel Wiertz Steenstraat 22, 4561 AS Hulst tel: 06-42506424 e-mail: wwiertz@live.nl * Kapelaan Jochem van Velthoven Walstraat 4 4531 ED Terneuzen Telefoon: 0115 - 69 26 27 E-mail: kapelaanvanvelthoven@gmail.com * Pastor Marjan Dieleman-Fopma Jan van Galenstraat 58, 4535 BX Terneuzen tel: 0115-694958 e-mail: marjandieleman@eparochie.nl * Pastor Niek van Waterschoot Stern 24, 4553 CM Philippine tel: 0115-491990 e-mail: niekvanwaterschoot@eparochie.nl * Teamassistente: Bianca Ivens Werkzaam op het bureau Elisabethparochie Aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. tel: 0115- 616006 * Parochiebestuur Elisabeth-parochie Secretariaat Bert Van Autrève Fahrenheitlaan 498, 4532 JT Terneuzen tel: 0115-850899 e-mail: bestuur@eparochie.nl * Bisdom Breda Veemarktstraat 48, Postbus 90189, 4800 RN Breda tel: 076-5223444 e-mail: secretariaat@bisdombreda.nl * Vicaris: Paul Verbeek, pr. Burg. Stulemeijerlaan 6 4611 EE Bergen op Zoom e-mail: vic.middelburg@bisdombreda.nl Kantooruren: maandag en donderdag 9.30-14.00 uur * Adressen van de Parochiekerncommissies en van redactieleden van het Regioblad: zie pagina’s Parochiekernen. Dit Regioblad is een uitgave van de Elisabeth-parochie Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen en verschijnt vijfmaal per jaar. De redactie heeft het recht artikelen wel of niet te plaatsen, in te korten of te corrigeren. Anonieme brieven of artikelen worden niet geplaatst. Verspreiding In ca. 2.000 gezinnen in bovengenoemde parochie. Redactieleden * Frank de Prenter (Terneuzen) * Jos oude Kempers (Axel) * Lilian van den Bosch-Dutrée (Terneuzen) * Marjan Dieleman * Jochem van Velthoven * Niek van Waterschoot * Rob Vermoet (eindredactie) Tekeningen Colin Schoone, Red@ctie Service Foto’s Diverse vrijwilligers Algemeen redactie-adres Redactie Regioblad p/a Churchilllaan 168, 4532 MG Terneuzen, tel: 06-51851704 e-mail: rob@ pietersmedia .nl Grafische verzorging Pieters Media B.V. Bezorging Een zeer groot aantal vrijwilligers in de gehele Elisabeth-parochie Berichten voor de website en het Regioblad: rob@pietersmedia.nl C O L O F O N EEN RARE TIJD Als je in de natuur loopt en er een paar minuten bent is het net of er geen Corona bestaat. Je loopt op een zachte ondergrond van bladeren die een heerlijk knisperend geluid maken. De bomen en struiken hebben zich in prachtige kleuren getooid en dragen de prachtige vruchten die het vervolg zijn op de mooie bloesem uit het voorjaar en de zomer. Die vruchten zijn met name voor vogels een feestmaal, waar zij zich maar al te graag tegoed aan doen. Eigenlijk allemaal heel normaal. Dat is in het gewone leven wel even anders. We moeten leven met allerlei beperkingen, zoals dertig gelovigen tijdens een viering in de kerk. Thuis weinig of geen bezoek meer. Afstand houden op straat, eenmondmasker dragen enz. En toch zijn er ook in het gewone leven veel dingen normaal. Straks vieren we weer Kerstmis, de geboorte van Jezus. Kunnen we misschien wel met meer mensen naar de kerk als het aantal besmettingen snel afneemt. Kunnen we misschien voorzichtig eens iets afgeven bij een eenzame mens. Al is het maar een kaartje of een klein bloemetje. Zelfs een vriendelijk woord of een simpel telefoontje doen soms wonderen. Dus ook al vieren we Kerstmis in beperkte kring. Ruim denken en goed doen mag nog steeds. Zalig Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar Rob Vermoet BIJ DE VOORPAGINA Liefhebber van kerststallen Paus Franciscus is een liefhebber van kerststallen. Aan het begin van de adventtijd 2019, bezocht hij het Italiaanse stadje Greccio, waar Franciscus van Assisi naar verluidt in de dertiende eeuw de eerste levende kerststal uit de geschiedenis samenstelde. Paus Franciscus ondertekende daar een pauselijk schrijven over de waarde van de kerststal. Die brengt, zei hij ‘het evangelie naar de plekken waar mensen leven: huizen, scholen, werkplekken, ziekenhuizen, gevangenissen, dorpspleinen.’ “En daar, waar we ons leven leiden, herinnert het ons aan iets essentieels: God bleef niet onzichtbaar in de hemel, maar hij kwam naar de aarde, hij werd man, hij werd een kind.” ‘Let Mum Rest’, heet dit kerststalletje. Waar het kerststalletje te vinden is, is onduidelijk. Toen Paus Franciscus de foto zag, vond hij hem schitterend. Terwijl in bijna alle kerststalletjes Maria zich over het kindje Jezus ontfermt en Jozef ergens op de achtergrond tussen herders, os en ezel wat staat toe te kijken, zijn de rollen hier omgedraaid. Op de voorgrond zit Jozef, met in zijn armen de pasgeboren Jezus. Achter hem ligt Maria een dutje te doen. Paus Franciscus gaf als commentaar tijdens zijn audiëntie op 18-12-19 bij deze foto: “Hoe velen van jullie kennen niet de nachten, waarin de slaap door man en vrouw moet worden afgewisseld, omdat er moet worden gezorgd voor een baby die maar huilt en huilt en huilt”.