Regioblad november 2019

Regioblad - 13 Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl EEN MOOI INITIATIEF VANUIT DE PKN KERK IN AXEL. LITTLE FREE PANTRY AXEL De diaconie van de PKN kerk merkte dat er steeds meer mensen op financieel gebied problemen hebben om rond te komen. Daarom werd het idee geboren om daar voor Axel en omstreken nog iets extra’s voor te doen. Door het hele land zijn er al verschillende kastjes (little free pantry’s) geplaatst die op een centrale plaats of bij iemand in de voortuin staan. Hieruit kunnen mensen gewoon levensmiddelen meenemen als ze deze kunnen gebruiken. Ook in Terneuzen is zo’n kast en deze is ondertussen uitgegroeid tot een enorme kast (met koelkast) waar dagelijks ook verse producten in gezet worden en waar veel animo voor is. Blijkbaar is daar in onze regio dus vraag naar. Daarom is de diakonie van de PKN ook in Axel met zo’n kast gestart om te kijken of hier ook mensen zijn die we kunnen helpen. Vanaf september is een kastje opgehangen aan de achterzijde van de PKN-kerk, Koestraat 2, onder het fietsenhok. Hier hangt hij beschut tegen weer en wind en kunnen de mensen, zonder dat het opvalt vanuit de straatkant, iets in de kast zetten of iets eruit halen. Dit om de privacy te garanderen. Nemen: Mensen die het nodig hebben en het financieel zelf niet aan kunnen schaffen mogen een product uit het kastje meenemen. We vertrouwen erop dat iedereen ook producten voor anderen laat staan. Geven: Als je producten over hebt en deze zelf niet meer kunt gebruiken, kun je deze in het kastje zetten. De producten moeten ongeopend zijn en nog houdbaar. We hebben het hierbij niet over verse producten. Daar is deze kast niet geschikt voor. Je kunt natuurlijk ook bewust iets kopen voor deze kast of als je 1+1 gratis krijgt, het gratis product aan de kast schenken. Gelieve ook geen alcohol en/of rookwaren in de kast te plaatsen. Kijk ook op: https://www.facebook.com/ LittleFreePantryAxel HERDERTJESTOCHT Op maandag 23 december aanstaande zal voor de zesde keer de Herdertjestocht, georganiseerd door de 3 kerken van Axel, georganiseerd worden. Het Kerstverhaal begint in de PKN kerk Koestraat Axel, ingang Kerkdreef. Om 18.00 uur stipt maken we kennis met Maria en de engel die haar vertelt dat ze zwanger zal worden. Dan vertrekt de stoet, onderweg wordt het Kerstverhaal vertelt en uitgebeeld. Medewerking wordt verleend door onder andere onze pastores en dominees en bekende Axelaars. Zoals vanouds stopt de stoet bij verpleeghuis de Vurssche en wordt de hele kerstgroep geformeerd. Zo krijgen ook de bewoners van de Vurssche een hele mooie avond met mooie kerstliederen. Komt met uw kinderen, en geniet van de sfeer van Kerstmis. Als u zelf geen verkleedkleren heeft voor uw kinderen, dan hebben wij een grote voorraad kleren. VRIJWILLIGERS- AVOND 2019 Op vrijdag 8 november hadden wij in Zuid-Oost onze 2-jaarlijkse vrijwilligersavond. Er hadden 88 mensen gereageerd op onze uitnodiging. Jammer genoeg moesten 8 mensen op het laatste moment weer afzeggen wegens ziekte of omstandigheden in de familie. We hadden dit jaar gekozen voor het “Kaaike” in Zuiddorpe. Hier verwelkomde Carlien Goense ieder, als voorzitter van de PKC en voor het eten sprak kapelaan van Velthoven een dankgebed uit. De bitterballen en de frietjes met stoverij waren heel lekker. Ook de Baekermat van Westdorpe had zijn beste beentje voorgezet en gezorgd voor 90 porties heerlijke kermisvlaaien die goed smaakten bij de koffie. Onze hoofdkoster Theo van Esbroek zorgde voor entertainment met zijn film “de rijdende grensrechter”. De 4 jongeren; Veerle, Bente, Lisha en Robin zorgden er voor dat niemand iets te kort kwam.Wij willen ook de mensen van het “Kaaike” hartelijk danken voor de hand en spandiensten achter de bar. Het was een geslaagde avond. KINDJE WIEGEN 2019 Ga je mee ‘Kindje Wiegen en even schuilen in de stal’ op Eerste Kerstdag om 14:00 uur in de kerk in Zuiddorpe? Samen richten we dan de kerststal in en schuilen er met Maria, Jozef, het Kindje Jezus, de dieren en een kleine jongen. We zingen leuke Kerstliedjes en vertellen een Kerstverhaal over een kleine jongen, tweeduizend jaar geleden. Hij heeft niemand die voor hem zorgt. Hij heeft geen huis. Overdag werkt hij op de markt, ’s nachts slaapt hij in een stal. Vaak stelt hij zich voor hoe het zou zijn om echt ergens bij te horen. Bij een gezin, bij mensen die van hem houden. Op een keer wordt hij ’s nachts, in de stal, plotseling wakker. Er huilt een baby, en een heldere ster twinkelt door een gat boven de deur. Wat is er aan de hand? De jongen geeft de moeder een beker melk en pakt voorzichtig het handje van de baby. Hij voelt zich helemaal warm worden van binnen, eindelijk hoort hij ergens bij... Ik breng het prentenboek ‘Schuilen in de stal’ mee, dan kunnen jullie alle plaatjes van het jongetje zien. Met de instrumentjes kunnen jullie meespelen met Klingelende klokjes, Midden in de winternacht, omdat er een Kindje is geboren. En natuurlijk wensen we elkaar een vrolijk Kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar. Tot slot gaan we iets drinken met iets lekkers erbij. Iedereen is welkom! Dus neem ook je papa, mama, opa, oma, oom en tante mee.