Regioblad juli 2019

2 - Regioblad BELANGRIJKE ADRESSEN * Bureau van de Elisabeth-parochie Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen tel. 0115-616006 e-mail: bureau@eparochie.nl * Website: www.eparochie.nl * Parochiebureau Terneuzen, tel. 0115-612327 Indien u in dringende gevallen een van de pastores in de Elisabeth-parochie nodig heeft, kunt u het volgende gsm- nummer bellen: 06-53.99.78.50 * Pastoor Wiel Wiertz Steenstraat 22, 4561 AS Hulst tel: 06-42506424 e-mail: wwiertz@bisdombreda.nl wwiertz@live.nl * Kapelaan Jochem van Velthoven Walstraat 4 4531 ED Terneuzen Telefoon: 0115 - 69 26 27 E-mail: kapelaanvanvelthoven@gmail.com * Pastor mevr. M. Dieleman-Fopma Jan van Galenstraat 58, 4535 BX Terneuzen tel: 0115-694958 e-mail: marjandieleman@eparochie.nl * Pastor D. van Waterschoot Stern 24, 4553 CM Philippine tel: 0115-491990 e-mail: niekvanwaterschoot@eparochie.nl * Parochiebestuur Elisabeth-parochie Secretariaat Bert Van Autrève Fahrenheitlaan 498, 4532 JT Terneuzen tel: 0115-850899 e-mail: bestuur@eparochie.nl Bankrekeningnr. NL86 RABO 0145 9190 99 * Bisdom Breda Veemarktstraat 48, Postbus 90189, 4800 RN Breda tel: 076-5223444 e-mail: secretariaat@bisdombreda.nl * Vicaris: drs. P.M.P. Verbeek, pr. Burg. Stulemeijerlaan 6 4611 EE Bergen op Zoom e-mail: vic.middelburg@bisdombreda.nl Kantooruren: maandag en donderdag 9.30-14.00 uur * Adressen van de Parochiekerncommissies en van redactieleden van het Regioblad: zie pagina’s Parochiekernen. Dit Regioblad is een uitgave van de Elisabeth-parochie Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen en verschijnt vijfmaal per jaar. De redactie heeft het recht artikelen wel of niet te plaatsen, in te korten of te corrigeren. Anonieme brieven of artikelen worden niet geplaatst. Verspreiding In ca. 7700 gezinnen in bovengenoemde parochie. Redactieleden * F. de Prenter (Terneuzen) * J. Oude Kempers (Axel) * Pastor N. van Waterschoot * L. van den Bosch-Dutrée (Terneuzen) * Ton Bezemer (Westdorpe) * R. Vermoet (eindredactie) Tekeningen Colin Schoone, Red@ctie Service Foto’s Diverse vrijwilligers Algemeen redactie-adres Redactie Regioblad p/a Churchilllaan 168, 4532 MG Terneuzen, tel: 06-51851704 e-mail: rob@scheldexpress.nl Grafische verzorging ScheldeXpress tel. 0115-700 525 Bezorging Een zeer groot aantal vrijwilligers in de gehele Elisabeth-parochie Berichten voor de website en het Regioblad: rob@scheldeXpress.nl Facebook eparochiezeeuws-vlaanderen C O L O F O N VRIJE TIJD HEEFT VEEL GEZICHTEN De vakanties staan weer voor de deur. Tijd genoeg om eens lekker te genieten van alle vrijheid die je geboden wordt. Tijd om eens iets anders te doen dan normaal. Weg uit de sleur van alledag. Je hoofd eens helemaal lekker leegmaken. Zo schep je ruimte om eens ontspannen na te denken over andere dingen. Bijvoorbeeld dingen die te maken hebben met je geloof. Zoals: hoe ga je om met alle stromingen die er momenteel ook in onze kerk leven. En ben ik daar zelf wel op de juiste manier mee bezig. Of is het allemaal zo goed als het lijkt. Of zaken die te maken hebben met de opvoeding van je kinderen. Moet ik ze nu wel laten dopen, hun communie laten doen of niet. Laat ze zelf maar kiezen als ze ouder zijn. Sommige mensen kiezen heel bewust. Dat lees je in dit nummer onder andere in het verhaal van Jannica de Prenter. Misschien zet het u ook eens aan het denken over de juiste keuze BIJ DE VOORPAGINA Voor de Jood was een bron met levend water symbool van de dorst naar God: ”Bij u Heer, is de levensbron”. Levend water was voor de Joden stromend water. Dit in tegenstelling tot het ‘dode’ stilstaande water in zelfgemaakte regenbakken dat na verloop van enige tijd drabbig werd en weglekte. Deze icoon geeft de dorst naar God aan. Wie zich aan Hem laaft, zal leven in eeuwigheid. Vergelijk ook het stromend water waarmee een kindje gedoopt wordt. 19e jaargang Nr. 3 - juli 2019 UITGAVEVANDE ELISABETH-PAROCHIEMIDDEN-ZEEUWSCH-VLAANDEREN REGIO BLAD BISSCHOP LIESEN VERZORGT VIJF AVONDEN OVER HET MARCUSEVANGELIE Het Sint Franciscuscentrum organiseert op 3 september 2019, 1 oktober en 22 oktober 2019 en 5 en 19 november 2019 een cyclus van vijf avonden over het Marcusevangelie. De avonden vinden plaats in de Emmaüskerk, Alberdinck Thijmstraat te Terneuzen van 19.30 - 21.30 uur. Bisschop Liesen leidt u rond in de wereld van het Marcusevangelie. Na de avond bidden de deelnemers samen met bisschop Liesen de completen, de kerkelijke dagsluiting. De bisschop en het Sint Franciscuscentrum nodigen alle belangstellenden uit voor deze avonden. Hij verzorgde tot nu bijbelavonden voor geïnteresseerden op Centrum Bovendonk te Hoeven. Voor gelovigen uit Zeeland vormde de afstand een bezwaar. Daarom zijn er nu ook 5 avonden in Terneuzen. Het succes van de geloofscursus van het bisdom Breda in Zeeuws-Vlaanderen is een belangrijke reden voor bisschop Liesen om naar Terneuzen te komen. Marcus is het oudste evangelie. Marcus schreef zijn evangelie voor de val van Jeruzalem in 70 na Christus. Waarschijnlijk schreef Marcus zijn evangelie in Rome. Volgens de kerkelijke overlevering is de evangelist Marcus de tolk van Petrus en stelde diens verkondiging te boek. In dit korte evangelie krijgen we een helder inzicht in de Blijde Boodschap van Jezus Christus, de Zoon van God (Mc 1,1). De avonden zijn vrij toegankelijk. Het Sint Franciscuscentrum vraagt een vrijwillige bijdrage in de onkosten. U kunt zich aanmelden via telefoonnummer: 06-26364530 ( Bianca Ivens)