Regioblad februari 2018

18 - Regioblad Bethjes pagina Een goed rapport? Oei oei oei, wat heb ik op mijn kop gekregen van mijn moeder. Ik had op mijn kerstrapport wel drie onvoldo- endes. Ik zal dus hard moeten werken om weer een goed Paasrapport te hebben. En dan maar volhouden tot het einde van het jaar. Ik zal toch niet blijven zitten? Maar waarom krijg je alleen cijfers voor reken en taal, voor geschiedenis en aardrijkskunde? Waarom krijg je er geen cijfer voor als je een aardige jongen of een aardig meisje bent? Moet ik dan zomaar aardig zijn? Lotte had daarover een droom. Lees maar. Lotte‛s droom Lotte kwam hijgend thuis aan. Ze had hard gelopen. Ze had net haar rapport van school gekregen. En het was een mooi rapport. Zulke hoge cijfers had Lotte nog nooit gehaald. Ze liet haar rapport dan ook enthousiast zien aan haar papa en mama. “Geweldig”, zeiden ze, “Wat ben je toch een knappe meid!”. “Zullen we het morgen aan opa en oma gaan laten zien”, vroeg Lotte. Dat was een goed idee. Morgen was het zaterdag en hadden ze tijd genoeg om naar opa en oma te rijden. Maar toen Lotte ‛s avonds in haar bed lag, viel ze in een diepe slaap. En ze had een vreemde droom. Ze droomde dat ze haar rapport verloren was. En in haar droom bleef ze maar zoeken naar het rapport. Uiteindelijk vond ze het. Maar het was een heel ander rapport geworden. Er stond geen aardrijkskunde meer. Geen rekenen. Geen taal. Geen geschiedenis. Wel stonden er weer heel veel hoge cijfers op. Anderen helpen: 8. Vrolijkheid: 9. Lachen: 10. Samendelen: 9. Samenspelen: 10. Beleefdheid: 9. Aardig zijn: 9. Lief zijn: 8. En Lotte droomde verder. Dat ze naar haar opa en oma ging. Zij keken ook naar dat rapport. En ze waren apetrots dat ze zo‛n lieve kleindochter hadden. “En kun je ook goed rekenen? ”, vroeg opa aan haar. En toen schoot ze wakker uit haar droom. Ze kroop uit bed en ging op haar tenen naar beneden. Het was al diep in de nacht. Alles was donker. Ze was op zoek naar het echte rapport. Heel voorzichtig deed ze het licht aan. En gelukkig… daar lag het rapport net naast de televisie. En Lotte keek erin: er was niets aan veranderd. Het was haar gewone schoolrapport. Wat een opluchting! Lotte ging terug naar bed. En in bed dacht ze nog na over haar droom. Eigenlijk was dat wel een leuk rapport. Het ging er niet om wat je kunt of weet, maar om wie je bent. Of je aardig bent, of vriendelijk of behulpzaam. “Weet je wat”, dacht Lotte bij zichzelf, “Ik ga zo‛n rapport maken voor mijn papa en mama. En ik ga ze bijna overal een tien voor geven”. Geluksvogels, die papa en ma van Lotte.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwNDc=